campus recruitment via werkstudent

5 Misverstanden over social media

Social media, de ene werkgever gelooft heilig in de kracht, terwijl de ander het tijdverspilling en een blok aan het been vindt. Vroeg of laat wordt ieder echter met de impact van social media geconfronteerd, of dit nu in privésfeer is of op het werk. Hoe ga je met social media om en wat zijn nu eigenlijk de grootste misverstanden die de ronde doen?
1. Social media zijn gewoon middelen in de mediamix
Veel mensen zijn de mening toegedaan dat social media als communicatiemiddelen gezien moeten worden, zoals bijvoorbeeld een krant of televisie dat zijn. Echter, Social media is geen verzamelnaam voor alleen communicatiemiddelen: ze staan voor een nieuwe manier van communiceren. Social media heeft enorme invloed op de manier waarop we het internet vormgeven. Niet voor niets spreken we inmiddels van web 2.0 en zelfs web 3.0 http://nl.wikipedia.org/wiki/Web_3.0 : het is interactiever, slimmer en socialer. Neem crowdfunding en crowdsourcing: zelfs het vormgeven van ideeën of het werven van investeringen gaat op een ‘sociale’ manier. Social Media gooit het meer traditionele internet (denk aan e-mail) op zijn kop.

2. Op social media wordt alleen maar onzin verspreid
Net als in de ‘echte wereld’ zijn er altijd rotte appels bij. Gaat u naar een netwerkbijeenkomst, dan spreekt u het liefst die mensen aan waar u het meeste mee gemeen hebt, waar u interesses mee deelt of wilt delen. Zo werkt het in principe ook bij social media: u volgt die mensen die u interessant vindt en de rest die volgt u niet. Zo simpel kan het zijn. Natuurlijk is er ook ontzettend veel ruis te vinden, de kunst is dat u selectief bent in de informatie die u ontvangt. Dat is met alles zo.

3. Social media zijn een trend
U kunt uw twijfels hebben bij het bestaan van kanalen als twitter, facebook en Google+. Er bestaat een kans dat deze binnen de komende jaren weer vervangen worden voor andere sites en platforms. Toch is social media een op zich zelfde staande ontwikkeling (geen trend, want die duren over het algemeen vrij kort) die zich steeds verder blijft voortbewegen. Internet is voor goed veranderd en dat blijft.

4. Social media schaden mijn imago
Veel werkgevers durven zich niet op social media te begeven uit angst hun imago to schaden. Natuurlijk bestaat er altijd een kans op negatieve publiciteit als u zich verkeerd uit of niet adequaat reageert, maar denkt u ook eens aan de gevolgen als er niets gebeurt met alle reacties van uw (potentiële) klanten die zich op social media begeven. Iemand die ontevreden is over een product of service zal dit sneller (ook online) aan anderen vertellen. Als u hier niets mee doet is de schade groter! Het is de uitgelezen mogelijkheid om uw imago te managen. Het heeft alles te maken met consistent in uw communicatie zijn en snel reageren op de wensen van uw klanten.

5. Social media moet door één persoon beheerd worden
Social media zijn van iedereen. De kracht ligt in de mogelijkheid dat uw medewerkers en collega’s als vertegenwoordiger van uw merk kunnen fungeren via social media. Geef social media een persoonlijk gezicht door niet krampachtig maar één persoon de social media te laten beheren. Moedig aan dat meer mensen bijdragen, bijvoorbeeld via hun eigen account, doe dit echter wel consistent en werk een protocol uit voor de communicatie via social media.