CV Tips: hoe optimaliseer je je CV met behulp van keywords?

CV Tips: hoe optimaliseer je je CV met behulp van keywords?

Misschien is je wel eens opgevallen dat websites en vacatures zorgvuldig trefwoorden kiezen en deze op een slimme manier herhalen of combineren met andere zoekwoorden. Hiermee komt deze informatie nog sneller in zoekmachines en zoekresultaten naar boven. Dit kan jij ook met je CV doen!

CV keywords zijn zinnen of woorden die je strategisch in je CV stopt om de aandacht van een werkgever te trekken. Deze woorden zijn afhankelijk van de branche waarin je werkt en het beroep dat je uitoefent. Waarom zijn deze CV trefwoorden nuttig? Veel bedrijven gebruiken software om trefwoorden uit een CV te filteren. Maar bijvoorbeeld ook vacaturebanken waarin CV’s doorzocht kunnen worden door werkgevers gebruiken keywords/trefwoorden.

Misschien heb je wel een eigen website waarop je CV staat, deze wordt dan ook in zoekmachines gevonden wanneer een werkgever naar een CV zoekt. En het wordt nog beter gevonden als je de juiste trefwoorden gebruikt! Bovendien zorgen trefwoorden dat je CV meer opvalt, zeker als een werkgever geen tijd heeft om je CV woord voor woord te lezen. Reden te meer dus om een paar goede veelgezochte trefwoorden te gebruiken in je CV! Hier een paar goede tips:

* Zoek eerst eens op google welke trefwoorden/functieomschrijvingen goed scoren binnen jouw branche of beroep. Kies hier een aantal veelgebruikte termen uit en probeer deze een aantal keer te herhalen in je CV. Zorg alleen dat ze niet teveel herhaald worden, de tekst moet wel prettig leesbaar blijven.

* Vraag ook aan mensen uit jouw branche/functiegroep naar wat voor CV’s of type kandidaten veel gezocht wordt.

* Probeer termen te gebruiken die een werkgever ook zou gebruiken, of veelvoorkomende vaktermen. Denk vanuit de werkgever! Bijvoorbeeld ‘het managen van projecten’, kun je beter omschrijven als: project manager. Dit is immers een term die werkgevers sneller zullen gebruiken om interessante CV’s te zoeken. Gebruik ook andere gerelateerde woorden, bijvoorbeeld bij de functie ‘marketing medewerker’ gebruik je gerelateerde woorden als marketeer/ strateeg, planning, ontwerp, nieuwe media, web 2.0, webschrijven, etc.

* Bezoek ook blogs en interessante vakgerelateerde websites om inspiratie op te doen.

* Om nog beter gevonden te worden op internet, zet je je CV online (eigen website) en vul ook je linked-in profiel zo compleet mogelijk in met gebruik van trefwoorden. Update ook regelmatig je CV op vacaturebanken.

* De verdeel en heers strategie: zorg dat je CV op verschillende manieren vindbaar wordt online.

Vind op onderwerp