Sollicitatiebrief, motivatiebrief, voorbereiding

Sollicitatiebrief, motivatiebrief, voorbereiding

Nu alle feitelijke informatie over de sollicitatiebrief aan bod is gekomen, is het tijd om de mouwen op te stropen en de pen het werk te laten doen!

Een paar nuttige tips over de voorbereiding voor het schrijven van de sollicitatiebrief. Hoe verdiep je je in de functie en het bedrijf, hoe begin je met het schrijven en welke structuur ga je hanteren? Met de STAR-methode kom je al een heel eind. Wil je weten wat deze methode inhoudt?

Voordat je begint met schrijven, raden wij je aan de vacature goed door te lezen. Bedenk vooraf: Wat zijn de eisen, wat is de functie-inhoud? Sluiten jouw eigenschappen en vaardigheden hierbij aan? Ben je geschikt voor deze functie? Waarom juist die functie of dat bedrijf, krijg je daar de kans je ambities na te streven? Lees dus ook tussen de regels door! Wanneer de werkplek wordt omschreven als ‘dynamisch’, kun je ervan uitgaan dat je stressbestendig moet zijn.


Lees alles

Om deze vragen te beantwoorden voor jezelf moet je voldoende informatie door gaan spitten over het bedrijf en de functie. Bekijk de website, brochures en jaarverslagen van het bedrijf. Vorm een indruk van het bedrijf en de mogelijkheden hierbinnen.


Verwerk informatie

Om een goede, gerichte sollicitatiebrief te schrijven is het belangrijk dat de brief de juiste informatie bevat en toch kort en bondig is. Het moet alle informatie bevatten die de lezer aanzet tot het uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Je moet met je brief aandacht trekken, interesse wekken, het verlangen voor een kennismaking met jou aanwakkeren en tot slot moet de selecteur aangezet worden tot de gewenste actie: jou uitnodigen voor een sollicitatiegesprek (AIDA-methode).


Werk gestructureerd

Om je sollicitatiebrief de juiste structuur te geven is het goed om vooraf een lijst op te stellen met daarin alle belangrijke functie-eisen. Schrijf daarna in steekwoorden je werkervaring en belangrijke eigenschappen op. Maak vooral gebruik van concrete voorbeelden. Met concrete voorbeelden wordt bedoeld dat je niet alleen aangeeft dat je een commerciële instelling hebt, maar ook waar dat uit blijkt. Hierbij kun je gebruik maken van de STAR-methode. De STAR-methode wordt als volgt gehanteerd:
- Je beschrijft een situatie
- Je beschrijft de taken die jij had in deze situatie
- Hierop volgen de acties die jij in de situatie hebt ondernomen
- En een beschrijving van het resultaat


(Voorbeeldsituatie gerichte sollicitatiebrief)

In mijn functie als receptioniste bij een internationale bank heb ik een planningssysteem voor vergaderingen opgesteld. Dit schema is met succes geïmplementeerd. Ook kreeg ik vaak positieve feedback over het prettige contact wat ik onderhield met de klanten.


Laat zien dat je 'alles' hebt gelezen

Schrijf in het kladlijstje ook punten op waarmee je een beeld gevormd hebt van de organisatie, bijvoorbeeld de belangrijkste kernbezigheden, recente en toekomstige ontwikkelingen en punten die jou aanspreken, zoals de nadruk op ontwikkeling van het personeel, of een innovatief productbeleid waar in het bedrijf veel aandacht aan wordt besteed. Vooral de laatste punten zijn dingen waarmee je extra punten kunt scoren in je sollicitatiebrief, je toont daarmee namelijk aan dat je je ècht verdiept hebt in het bedrijf. Met de beschrijving van jouw opleiding, ervaring en kennis en de concrete opsomming van jouw vaardigheden, plus de dingen die je aanspreken in de organisatie, probeer je de juiste match te vinden tussen hetgeen wat jij zoekt en diegene waar het bedrijf naar op zoek is.


TIP

Nog een laatste en een zeer belangrijke tip voordat je van start gaat met de indeling van je brief: let goed op de stijl en de toon van je brief. Een stijl kan variëren van informeel naar formeel.
Probeer hierin een middenweg te vinden, pas de stijl aan op het type bedrijf waar je bij solliciteert. Wanneer je een zeer dynamisch en jong mediabedrijf benaderd, mag je brief 'losser' zijn dan wanneer je bijvoorbeeld schrijft aan een chique advocatenkantoor. Als je het moeilijk vindt in te schatten in wat voor soort stijl je het beste kunt solliciteren, raadpleeg dan diverse informatiebronnen van het bedrijf. Aan de schrijfstijl van deze communicatiemiddelen kun je vaak afleiden of er een informele of formele sfeer heerst.


De toon

Ook de toon van je sollicitatiebrief is bepalend. Vermijd het gebruik van clichés zoals ‘uw bedrijf biedt een zeer dynamische en jonge werkomgeving’ of ‘deze functie biedt mij een nieuwe uitdaging.’ Schrijf niet te overdreven, houdt het eerlijk en bescheiden, maar straal wel zelfvertrouwen uit. Dus niet: 'misschien wilt u na het lezen van mijn sollicitatiebrief een uitnodiging versturen voor een gesprek', maar: 'ik vertrouw erop dat mijn ervaring, kennis en motivatie aansluiten op de eisen die u stelt in uw vacature en zou graag het een en ander in een persoonlijk gesprek toelichten.' Schrijf helder en bondig en gebruik originaliteit om je brief op te laten vallen.

« stap 2: de soorten sollicitatiebrieven || stap 4: de opbouw van je sollicitatiebrief »

Ga naar het volledige stappenplan voor het schrijven van een sollicitatiebrief

Vind op onderwerp