Mindfulness tijdens werktijd - 7 trucs voor een relaxter gevoel

Mindfulness tijdens werktijd - 7 trucs voor een relaxter gevoel

Fijne internationale Mindfulness dag! Tijd om even stil te staan bij ons hectische leven en de prikkels te beperken, want wij krijgen op een dag mentaal best veel te verwerken. Vooral op het werk krijgt jouw mentale toestand wat te verduren waardoor stress, angst en vermoeiheid op de loer liggen. Daarom 7 simpele en effectieve trucs om jezelf tijdens werk wat meer te ontspannen.

1/  Strek die benen

Walk it off. Neem een moment voor jezelf en kom achter dat beeldscherm vandaan. Een rondje natuur met frisse lucht is een goed idee. 'Denken doe je buiten de deur: daar komen de beste inzichten tot je' is iets wat wel vaker ter oren komt. Over het algemeen bewegen wij te weinig op werk waardoor die bloedomsloop tot het brein niet volop wordt gestimuleerd. Zonde en niet nodig eigenlijk!


2/  Focus op jouw ademhaling

Wordt de drukte jou even te veel? Adem dan diep in en uit. Ademhalen doe je op de automatische piloot: jouw lichaam regelt het. Daardoor heb jij niet door dat  jouw ademhaling in gespannen situaties van rustig naar oppervlakkig en onrustig gaat. Diep ademhalen kalmeert jouw zenuwstelsel waardoor jij je weer wat relaxter voelt. Dit is trouwens de meest simpele en snelle manier om op werk toe te passen. 


3/  Richt je op één taak 

Één van de beste mindfulness oefeningen tijdens jouw werkzaamheden is om één ding tegelijk te doen. Geconcentreerd en gefocust aan een taak werken levert jou het minst stress en fouten op. De kwaliteit die je aflevert is daardoor vaak veel hoger, omdat je een bepaalde taak jouw volledige aandacht geeft. 


4/  Check op vaste momenten jouw mail of telefoon

Geconcentreerd en relaxter werken? Plan voor jezelf een vast moment op de dag in wanneer je jouw telefoontjes, mails en appjes behandelt. Het schijnt dat er mee opstarten juist demotiverend en stressvol kan werken, omdat je continue geneigd bent (snel) te antwoorden. Het kan beter werken om met jouw klanten, vrienden en familie bepaalde tijden af te spreken waarin jij beschikbaar bent. 


5/  Zet muziek op

Van welke muziek ontspan jij? Zoek dat genre op via Spotify of Youtube en let bewust op de klanken. Gefocust muziek luisteren, helpt om jouw stress-emotie de baas te blijven.


6/  Kauwen op kauwgom

Snel afgeleid, maar moet jij het hoofd er echt even bijhouden? Pak dan een Stimorol.  Als je kauwgom kauwt, stroomt er extra bloed naar je hoofd om je kaken te helpen bij die inspanning. Dit extra bloed gaat ook voor een deel naar je hersenen en daarom kunnen je hersenen beter werken.

7/  Breng werkrituelen aan

Geef jezelf wat meer pauzemomentjes door werkrituelen in jouw dag te verwerken. Misschien doet een mok met groene thee jou wat of lees je tussendoor liever een artikel van een vakgerelateerde website. 

Vind op onderwerp