werkstudent werkt

Uitzendburo De Werkstudent

De push & pull strategie voor je CV

Van oorsprong marketingtermen, maar ze zijn ook zeer toepasselijk voor het gebruik van je CV: de ‘push’ (duwen) en de ‘pull’ (trekken) strategie. Tips over hoe je deze strategieën kan toepassen in je jobhunt.
 
Push-strategie
De push strategie wordt gebruikt om de verkoop van een product of dienst te stimuleren, door het aanbod makkelijker en meer beschikbaar te maken. Met producten kun je bijvoorbeeld denken aan logistiek, hoeveelheid verkoopkanalen een aanbevelingen.
 
Hoe pas je de push strategie toe op je CV?
Bij de push strategie draait het allemaal om het zoveel mogelijk beschikbaar maken van jouw diensten en services. In termen van CV en banenjacht, is het dus zaak dat je met deze aanpak zorgt dat je CV op zoveel mogelijk te vinden is en op zoveel mogelijk manieren de werkgever bereikt, op social networks, je eigen website en op verschillende jobboards. Maak je portfolio ook beschikbaar op zoveel mogelijk plekken, schrijf een blog of maak je eigen website. Je bent zo op verschillende manieren vindbaar door werkgevers. Zorg voor goede aanbevelingen, stuur je relaties updates en leg veel contact, ga netwerken en mail je toegespitste CV naar werkgevers.
 
In het kort
Bij de push strategie moet je je klanten overtuigen, dus een ‘duwtje geven’.
 
Pull strategie
Bij de pull strategie draait het om het creëren van een merkvoorkeur onder klanten. Je zorgt met je inspanningen dat klanten om jouw producten of diensten gaat vragen, dat je bekend wordt.
 
Hoe pas je de pull strategie toe op je CV?
Bij de pull strategie is het belangrijk dat je je onderscheidend opstelt ten opzichte van ‘concurrenten.’ Je moet bekend worden onder deze klanten vanwege je expertise binnen een bepaald vakgebied. Een goede manier om deze ‘merkvoorkeur’ op te bouwen onder je ‘klanten’ (werkgevers) is om betrokken te raken bij ontwikkelingen in jouw branche en hier ook actief over mee te denken en te publiceren. Houd een weblog bij of neem deel aan pitches en borrels.

De pull strategie is voor werkzoekenden vrij intensief, omdat je continue een toegevoegde waarde moet kunnen bieden. Maar na deze investering gaat het balletje rollen en komen de mensen naar jou toe. Je trekt ze als het ware ‘binnen.’
 
In het kort
Bij de pull strategie trek je klanten aan, door je zichtbaarheid en onderscheidendheid te vergroten gaan ze (vanzelf) vragen naar jouw product of dienst.