10 Anti-stress tips


De laatste periode voor de zomervakantie: een deadline hier, een presentatie en tentamen daar. 

Misschien heb je nog een scriptie af te ronden. Kortom: een tijd die veel van je vraagt! Het restje motivatie dat je hebt, moet je er op de één of andere manier nog uit zien te persen voordat die welverdiende vakantie begint.

Hoe zorg je er voor dat je je hoofd koel houdt tijdens deze stressvolle dagen en je die zwaar voelende taken makkelijker gedaan krijgt? Wij helpen je graag op weg met 10 tips die stress in ruilen voor focus. Ontvangen van studenten voor studenten..Wie weet heb je er wat aan!

 1. No multitasking
Simpelweg omdat niemand kan multitasken (ja, er zijn verschillende studies die dat bewijzen)…Want een mens kan wel snel schakelen, maar dat is niet doeltreffend. Focus is the key. Bezig zijn met een enkele taak zorgt ervoor dat je effectiever werkt, maar je daarnaast ook rustiger en gelukkiger voelt. Je geeft jezelf de kans om in een ‘flow’ te komen. Daardoor bereik je eerder het gewenste resultaat en dus een voldaan gevoel.

2. Digitale detox
Ja, afkicken van jouw mobiel, laptop of tablet dus. Zie het zo: als je geen berichten binnen krijgt, hoef je ze ook niet te beantwoorden! Instagram notificaties, snaps, appjes en mails zijn extra prikkels die ervoor zorgen dat jij niet ongestoord jouw taken kan uitvoeren.

Dus voor optimale concentratie: leg je elektronische apparaten even weg of lever ze tijdelijk in en gebruik de tijd die bestemd zou zijn voor appen en mailtjes beantwoorden om van je plek af te komen en adem te halen.

3. Work it out
Sporten is namelijk precies hetgeen wat je hersenen nodig hebben als je ze om extra inspanning vraagt. Zo blijkt cardio een positief effect te hebben op jouw geheugen. Je hippocampus, het deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor jouw leervermogen en geheugen, groeit namelijk van herhaaldelijk intensief sporten.

Daarbij is sporten ook een fijne uitlaatklep. Mocht je geïrriteerd raken en vastlopen in je werk dan kan een kleine workout de remedie zijn, omdat het je inspiratie en aandacht boost. Je maakt bovendien het stofje endorfine aan wat er voor zorgt dat je een stuk rustiger en blijer bent na het sporten. Zo kan je met goede moed er weer even er tegenaan!

4. Be positive
Vertrouw op je eigen kunnen! Je mag er best even doorheen zitten en een black-out kan gebeuren, maar laat het slechte gevoel niet overslaan in paniek. Je hebt nou eenmaal niet over alles de controle… Als jij een goede voorbereiding hebt getroffen dan moet je daar op kunnen terugvallen.

Stress maakt je juist zwak. Dus laat de gedachtes van ‘ik kan het niet’ en ‘het lukt niet’ varen en maak ruimte voor ‘dit gaat goed’ en ‘ik ga dit fixen’. Klinkt veel beter toch?

5. Vraag hulp
Twijfel je, weet je het niet of moet je gewoon even je hart luchten? Deel het! Als je er zelf te lang mee blijft zitten, kom je niet verder en kwel je jezelf alleen maar meer.

Dus laat het die vriendin, docent, collega of ouders van je weten als jij een motiverend zetje nodig hebt. Wees verstandig in plaats van hulpeloos.

6. Checklist it
Lijstjes maken is goed voor een brain dump. Doordat je de taken van je af schrijft, zorg je er voor dat je hoofd letterlijk ‘leeg’ wordt en kan het weer beter focussen. Een checklist is ook prettig om te zien wat prioriteit krijgt door het op volgorde te zetten of te highlighten.

Je creëert overzicht, werkt gestructureerd en eindigt happier. Want hoe lekker is dat gevoel om zo’n complete lijst afgestreept voor je te hebben en dus met recht te zeggen dat je onwijs goed bezig bent geweest? Super lekker ja!

7. Plan realistisch
Prop niet alles in een dag, maar bereid je voor in etappes. Maak een planning die haalbaar en concreet is. Zo kom je niet in tijdnood en blijf je je emoties de baas! Als je jouw tijd opdeelt in blokken waarin je taken afwisselt en regelmatig pauze neemt, werkt dat zoveel rustiger en gun je jezelf ook de ruimte om stof op te slaan en taken volwaardig af te ronden.

Veel effectiever dus. Als je het lastig vindt om tijd in te delen, zijn er apps als ‘Pomodori’ en ‘Sidekick Mattie’ die je daarbij kunnen helpen. Handige uitvindingen als je het ons vraagt.

8. Zzz..
Je weet het waarschijnlijk al (cliché cliché), maar slaap is echt een must voor als je goed wilt presteren. Het heeft geen zin om jezelf in de nacht voor te bereiden. Naast dat je sneller cortisol - oftewel het stresshormoon - aanmaakt, kamp je de volgende dag met minder concentratie, een lagere reactiesnelheid, slechtere redenatie en een humeur dat prikkelbaarder is.

Én dat wil je niet op een dag dat je scherp wilt zijn! Mocht je nou door piekeren of spanning de nachten voor het moment suprême niet goed kunnen doorslapen? Compenseer dat dan - als de dag het even toelaat- met een powernap. Het is gebleken dat tot 30 minuten powernappen goed is om moeheid in te lossen en helderder te zijn. Vermijd dat je in een diepe slaap terecht komt, want dan zadel je jezelf op met een loom gevoel voor de rest van de dag en slaap je weer slechter ‘s nachts...

9. Overwin uitstelgedrag
Deze tip is eigenlijk de brug tussen de andere tips: wees slim en stel niet alles uit tot het laatste moment waardoor je die nachtelijke praktijken hebt. Dat is vaak ook leuker voor je omgeving, want die heeft er vaak onder te leiden als jij mopperend en geïsoleerd die taken af moet ronden. Verban de ‘sorry, ik krijg het niet op tijd af’ wat gelijk staat aan een diep gevoel van schaamte.

Als je jezelf betrapt op uitstelgedrag spreek dan een beloning met jezelf af, neem jezelf voor om eerst een kleine taak uit te voeren zodat je wellicht in de ‘flow’ komt en grotere taken afrond. Of nog beter: denk aan de consequenties wanneer je je werk niet op tijd af hebt. Stel je dan mensen teleur of belemmer je anderen en de voortgang van projecten? Dat kan net die motivatie geven om taken toch tijdig aan te pakken.

10. Treat yourself
Je voorbereiden op die toets, presentatie of paper hoeft niet alleen maar kommer en kwel te zijn! Sla bijvoorbeeld jouw favoriete eten in zodat je jezelf in de pauzes kan trakteren op iets lekkers. Producten als bananen, chocola, vis, thee en kauwgom zijn heel goed tegen vermindering van stress en het opwekken van concentratie.

Ook kan je de spanning stremmen door tussen het werk door even mee te zingen met een liedje, een wandeling te maken, een paar uur Netflix te kijken, een tijdschrift te lezen of simpelweg even een ander klusje te doen als opruimen. Ontspan! Verleg die focus even en beloon jezelf voor het goede werk zodat je daarna weer fris aan de slag kan.

Dat zijn ze dan: de 10 tips die jouw stressvolle dagen hopelijk wat dragelijker maken! Heb jij nog een tip die mist in dit rijtje? Dan horen wij die natuurlijk graag in een reactie.

Vind op onderwerp

STUDENTEN TIPS STRESS ARTIKEL