Vacature Host / Hostess bij Theater

Leuke flexibele bijbaan in centrum Amsterdam! Lees verder

1001 Sollicitatievragen: ben je communicatief vaardig?

1001 Sollicitatievragen: ben je communicatief vaardig?
Vaak is dit zelfs een functie-eis: “je bent communicatief vaardig”. Maar wanneer ben je eigenlijk communicatief vaardig en wat betekenen ‘communicatieve vaardigheden’eigenlijk? En hoe antwoord je op deze vraag? Waarom wordt deze vraag eigenlijk gesteld?
Wat communicatief vaardig zijn eigenlijk betekent, is dat je de Nederlandse of andere geëiste taal goed beheerst. Communicatief vaardig zijn betekent ook dat je deze taal goed kunt toepassen. Je kunt mondeling communicatief vaardig zijn; je bent bijvoorbeeld goed in presenteren of in het stellen van de noodzakelijke vragen. Je kunt ook schriftelijk communicatief vaardig zijn; je kunt dan bijvoorbeeld goed je ideeën op papier zetten en maakt weinig tot geen grammaticale- en/of spelfouten. Voor een bedrijf is het belangrijk dat je communicatief vaardig bent, omdat ze weten dat ze bijvoorbeeld je werk niet hoeven te controleren en er vanuit kunnen gaan dat je jezelf laat horen op het moment dat je vragen hebt.

Hoe antwoord je?
Ga bij jezelf na in hoeverre jij communicatief vaardig bent, en geef ook eerlijk aan wat je eventuele tekortkomingen daarin zijn. Let ook goed op de vacature waar je op solliciteert. Voor sommige vacatures is het bijvoorbeeld echt noodzakelijk dat je communicatief zeer vaardig bent (bijvoorbeeld als je solliciteert als communicatiemedewerker); bij andere vacatures is het voldoende als je vragen durft te stellen en je de taal mondeling beheerst (bijvoorbeeld als je solliciteert als magazijnmedewerker). Probeer voorbeelden te geven van situaties waarin je hebt laten zien communicatief vaardig te zijn. Ook eventuele trainingen die je hebt gevolgd op het vlak van communicatie zijn de moeite waard om te benoemen.  

Voorbeeld
“Ik zou mijzelf wel omschrijven als communicatief vaardig, omdat ik de Nederlandse taal goed beheers. Daarnaast weet ik het op de juiste manier toe te passen; met collega’s informeel, met klanten formeel. Als ik vragen heb, stel ik deze direct en ik kan mezelf goed uitdrukken.”

Vind op onderwerp