3 tips tegen uitstelgedrag

3 tips tegen uitstelgedrag
Heb jij last van uitstelgedrag? Zo heb je vast weleens gehoord van het spreekwoord ‘van uitstel komt afstel’. 
Wat kun je precies doen tegen uitstelgedrag? De volgende 3 tips zorgen ervoor dat je hier slimmer mee om kan gaan. Lees mee. 

Tip 1. Creëer een ‘doe het direct’ gewoonte
Het kan een gewoonte zijn om taken uit te stellen; een slechte gewoonte als je taken zo uitstelt dat je ze uiteindelijk niet uitvoert. Het beste is om zulke taken gelijk uit te voeren. Creëer als het ware voor jezelf een doe het direct gewoonte. Leer jezelf ook af om taken uit te stellen. 

Soms is het ook een kwestie van doen. Begin bijvoorbeeld met taken die zo gedaan zijn. De gouden tip is om dan de 2 minuten regel toe te passen. Als je namelijk iets binnen 2 minuten kunt uitvoeren, dan moet je dit gelijk doen. Zo stel je niks uit en heb je toch een taak afgerond. 

Tip 2. Deel je taken op
Bij tip 1 hebben we het over taken die zo gedaan zijn. Maar wat als je grote taken hebt, taken die niet binnen 2 minuten klaar zijn? Wat je dan kunt doen is om grote taken op te delen in zoveel mogelijk kleine taken. 

Vraag jezelf bij een grote taak af of je ook nog een bepaald doel wil of moet bereiken. Waar wil je bijvoorbeeld naar toe werken?  Op deze manier kun je kijken welke stappen oftewel kleine taken je kan uitvoeren richting dit doel. 

Al deze kleine taken zorgen er uiteindelijk voor dat zo’n grote taak toch wordt uitgevoerd. Een grote taak kan namelijk van zichzelf al een opgave zijn. Dit kan een reden zijn dat je zo’n taak het liefst blijft uitstellen. 

Merk je dat je aan het uitstellen bent? Kijk dan of je deze taak nog verder kan opdelen in kleinere en wellicht meer eenvoudige taken. Houd de taken ook zo concreet mogelijk. Kleine en duidelijke taken zijn vaak goed te doen en stel je minder uit. 

Tip 3. Stel deadlines voor jezelf
Om ervoor te zorgen dat je taken minder snel uitstelt, helpt het om een deadline te stellen. Spreek met jezelf af wanneer je precies klaar wil zijn met je taak. Zet bijvoorbeeld ook reminders voor de deadline om uitstel te voorkomen. 

Wat ook helpt is om je deadline te delen met collega’s. Zo zijn ze hiervan op de hoogte. Wanneer meer mensen ervan af weten ben je sneller geneigd om de taak uit te voeren. Het delen van je deadline kan er tegelijkertijd ook voor zorgen dat je minder gestoord wordt. 

Weet je van jezelf dat je een echte uitsteller bent? Én wil je daar verandering in brengen? Bovenstaande tips helpen jou een eind op weg.  Op deze manier werk je weer op een slimme manier met als doel om vanaf nu zo min mogelijk taken uit te stellen. 

Vind op onderwerp