4 tips om jouw werkdruk te verlagen

4 tips om jouw werkdruk te verlagen

Merk jij dat je té druk bent met werken? Én dat je eigenlijk te veel taken hebt? Het is verstandig om op tijd aan de bel te trekken. In dit artikel delen we daarom 4 tips wat jezelf kan doen tegen een hoge werkdruk. 

Wat is werkdruk? 

Bij een werkdruk kun je de hoeveelheid werkzaamheden niet meer aan. In dit geval is er geen balans meer en kun je hierdoor werkstress ervaren. Het gevolg is dat je geen motivatie of energie hebt om alle taken optimaal uit te kunnen voeren. 

Op lange termijn kan dit leiden tot ziekteverzuim en zelfs tot een burn-out. Kortom: een te hoge werkdruk is geen ideale manier van werken. Hoe kun je dit zelf slim aanpakken? Met onderstaande tips helpen we jou een hand op weg. 

Tip 1. Praat erover

De eerste én belangrijkste tip is om erover te praten. Breng voor jezelf van tevoren in kaart waarom jij werkdruk ervaart en hoe dit eventueel zou komen. Deel dit vervolgens met jouw leidinggevende en collega’s.  

Ga met elkaar in gesprek en laat weten waar jij tegen aanloopt. Vind je het lastig om hierover te praten? Logisch, maar als je niks zegt dan verandert er ook niks.  Je wilt natuurlijk niet dat de werkdruk alleen maar toeneemt. 

Durf ook om hulp te vragen. Wellicht ervaren collega’s hetzelfde en ben je niet de enige. Samen kunnen jullie kijken naar oplossingen en/of afspraken maken om de werkdruk te verlagen. 

Tip 2. Stel prioriteiten

Bij een te hoge werkdruk is het verstandig om prioriteiten te stellen. Zo kun je voor jezelf nagaan welke taken echt belangrijk zijn en door jou uitgevoerd moeten worden. Kijk ook gelijk naar taken waar jij geen tijd voor hebt en die eventueel uitbesteedt kunnen worden. 

Met een goed overzicht van jouw ‘nieuwe’ takenpakket kun je vervolgens kijken welke werkzaamheden prioriteit hebben. Op basis hiervan kun je een overzichtelijke planning maken om hiermee aan de slag te gaan. 

Zo weet je waar je aan toe bent en kun je de komende tijd kijken of dit ook haalbaar is. Stel voor jezelf grenzen en breng iedereen hiervan op de hoogte. Een extra tip is om prioriteiten met het team te stellen. Op deze manier zorg je er samen voor dat de werkdruk niet te hoog is/wordt. 

Tip 3. Vermijd afleiding 

Bij een hoge werkdruk is het van belang om focus te houden. Richt je vooral op de belangrijkste werkzaamheden en vermijd zoveel mogelijk afleiding. Laat bijvoorbeeld aan de rest weten wanneer je niet gestoord mag worden of plan momenten in wanneer collega’s wel bij jou terecht kunnen.  

Vergader je veel? Kijk of dit zinvol is en of je hier tijd in kan besparen. Zit je tijdens werk te vaak op je mobiel door bijvoorbeeld WhatsApp of sociale media? Dit zorgt ook voor afleiding en zonder dat je het door hebt ben je zo een half uur verder. Lees hier hoe je in 3 stappen jouw telefoongebruik kan verminderen. 

Tip 4. Neem (meer) rust. 

Elke dag te veel (over)werken is zowel mentaal als fysiek niet goed voor je. Én al helemaal niet als je hierbij ook een hoge werkdruk ervaart. Het is dan ook belangrijk om voldoende rust te nemen. Niet alleen tijdens je werkdagen maar ook in je privéleven. 

Ben je klaar met een taak? Neem even een break; al is het maar vijf minuutjes om de benen te strekken of om een kop koffie te halen. In beweging blijven is goed, vooral als je de hele dag zit. 

Ook is het aan te raden om voldoende vrije dagen op te nemen. Op deze manier kun je bijkomen en geef je jezelf de tijd om weer op te laden. Zo kun je er vervolgens weer voor 100% tegen aan gaan. 

Wil jij geen werkdruk meer ervaren én dus op een slimme manier aan het werk gaan? Ga dan aan de slag met bovenstaande tips. Veel succes!

Vind op onderwerp

TIPS WERKEN SLIMMER WERKDRUK