4 tips voor een gezond brein

4 tips voor een gezond brein

Fit blijven heeft niet altijd met beweging te maken. Wist je namelijk dat het ook goed is om je hersens scherp te blijven houden? 
Met de volgende 4 tips werk je slim én houd je je brein gezond. Lees mee. 

Tip 1. Blijf je hersenen uitdagen

Speel jij wel eens kruiswoordpuzzels of sudoku? Of ben je meer van dammen of schaken? Tegenwoordig zijn er online ook verschillende andere breingames te vinden. Je hersens blijven namelijk fit door het spelen van denkpelletjes. De prestatie van je brein worden zelfs verbetert en verscherpt. 

De eerste tip is dan ook om je hersens te blijven uitdagen. Je hersens werken namelijk net als spieren; ze worden slapper als je ze niet traint. Als je elke dag bijvoorbeeld 10 minuten een breingame speelt, dan daag je je hersenen al uit. Op deze manier houd je jezelf mentaal fit. 

Een andere goede training voor je hersenen is het bespelen van een muziekinstrument. Heb je altijd al een muziekinstrument willen spelen? Wellicht is dit nu het juiste moment. Bij het bespelen van een instrument oefen je verschillende capaciteiten zoals het bewegen van je vingers. Ook moet je muziektonen en ritme herkennen zodat je dit weer kunt vertalen naar vingerbewegingen. 

Wat je ook kunt doen is een nieuwe taal leren. Bij het leren van een nieuwe taal zijn er verschillende hersengebieden actief. Zo moet je nieuwe woorden leren en eigen maken, de woorden juist uitspreken en rekening houden met grammaticaregels; nog een manier om je hersens scherp te houden.

Tip 2. Wissel van hand 
Ben jij linkshandig of rechtshandig? Probeer dan eens om van hand te wisselen. Je brein is gewend aan de zogenoemde dominante hand.  Voor je hersenen wordt het een nieuwe uitdaging om gebruik te maken van je andere hand bij dagelijkse activiteiten. 

Wat kun je doen? Poets je tanden bijvoorbeeld eens met je andere hand en blijf oefenen totdat je dit goed kan. Probeer het vervolgens ook uit bij andere handelingen als schrijven, strijken of afwassen. Zo maak je het moeilijker voor jezelf en tegelijkertijd train je jouw brein. 

Tip 3. Zorg voor balans 
Het hebben van een juiste balans in het leven is en blijft belangrijk. Ook voor je hersenen om ze zo lang mogelijk fit te houden. Een goed evenwicht is om niet hard maar slim te werken. Én om vooral niet over te werken. Zorg verder voor voldoende rust en ontspanning. 

Probeer om minstens 6 tot 8 uur per nacht te slapen. Op deze manier geef je je brein ook rust om de volgende dag weer scherp te zijn. Blijf verder zoveel mogelijk in beweging. Het is namelijk goed voor je brein om fysieke activiteiten uit te voeren als sporten of wandelen. Gezonde voeding is ook van belang, bij de volgende tip gaan we hier verder op in. 

Tip 4. Eet slim 
Om je brein fit te houden is het belangrijk om gezond te eten. Gezonde voeding is ook wel de basis van een goed werkend brein. Zo is het aan te raden om elke dag twee porties fruit te nemen. Eet daarnaast voldoende groentes, vooral groene bladgroentes als spinazie en sla. 

Vermijd als het kan zoveel mogelijk slechte suikers en pas ook op met koolhydraten. Kies anders voor volkoren producten. Wil je goede vetten eten? Kies dan voor zalm, makreel of haring. Een aanrader is om dit minstens één keer per week te eten. 

Wat ook goed is om iedere dag een handje ongezouten (wal)noten te nemen. In noten zitten namelijk gunstige voedingsstoffen. Bij voeding hoort ook drinken. Frisdrank kun je beter laten staan. Drink voldoende water, het liefst 1.5 tot 2 liter per dag. Op deze manier blijf je scherp en kan je brein zo optimaal mogelijk functioneren 

Om je brein fit te houden kun je aan de slag met bovenstaande tips; weer 4 manieren om slim aan het werk te zijn. Tegelijkertijd houd je je brein gezond en scherp. Succes! 

Vind op onderwerp