6 Netiquette tips die je zeker niet mag vergeten

6 Netiquette tips die je zeker niet mag vergeten

Zaterdag 22 oktober was het nationale capslock dag. De capslock knop wordt te pas en te onpas gebruikt om woorden te BENADRUKKEN. Maar hoe komt de capslock over via digitaal verkeer? Juist, als schreeuwen! Hoe zit het met jouw kennis van internet-etiquette, ofwel netiquette? Buiten deze regel van het capslock gebruik zijn er nog 6 van deze geschreven regels die je beter heilig kunt naleven.

1. Verschil tussen CC en BCC
Tegenwoordig wissel je met zoveel mensen e-mails uit, dat het soms efficiënter is als je diezelfde mensen in één klap dezelfde e-mail verzend. Maar vergeet niet de privacy van de individuen. Als je iedereen via CC e-mailt zien alle ontvangers elkaars e-mailadressen. Je legt daarmee de gegevens van de ontvangers te grabbel en dit kan zeker niet te bedoeling zijn (tenzij deze mensen elkaars e-mailadressen juist graag willen uitwisselen). Gebruik daarom in deze gevallen altijd de BCC-knop.

2. FW: FW
Forwards, a.k.a. SPAM zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Toch worden die e-mails met teksten als ‘special business opportunities’ en ‘als je deze tekst niet 1000x doorstuurt krijg je 10x ongeluk’ tot grote irritatie nog regelmatig naar menig vriendenlijsten doorgesluisd. Met de e-mailhoeveelheid van een gemiddelde gebruiker en de hoeveelheid mediauitingen die we dagelijks moeten verwerken, kun je spammen dus maar beter laten.

3. Vlag en wimpel
In veel emailprogramma’s kun je zelf met behulp van vlaggen aangeven hoe belangrijk jouw mail is als je die verzend naar een ander. Eigenlijk geef je daarmee aan dat jouw bericht prioriteit heeft, terwijl de ontvanger daar wel eens heel anders over zou kunnen denken. Als iets zoveel prioriteit heeft, bedenk dan of e-mail wel het juiste medium is.

4. Bijlage vergeten
Leuk, als er in de e-mail staat ‘bijgaand vind je alle informatie’ maar dat vervolgens elk spoor van een bijlage ontbreekt. Zorg dat de bijlage altijd correct (in een leesbaar bestand) wordt meegeleverd in het digitale pakket.

5. Kleurtjes, onderstrepen, dik, vet
Het is oké dat je je creativiteit tentoon wilt stellen, maar dat hoort zeker niet in een e-mailuitwisseling thuis (uitzonderingen daargelaten). Bold, onderstreept, vet, groot, klein, kleurrijk, smilies, emoticons kun je daarom beter mijden.

6. Te lang
Last, but not least: maak je e-mails niet te lang. E-mail vraagt tijd die veel mensen helemaal niet hebben. E-mail kort, concreet, to the point en laat uitleg over voor persoonlijke gesprekken.

Vind op onderwerp