7 Etiquettetips om te onthouden als je werk zoekt

7 Etiquettetips om te onthouden als je werk zoekt

Als je op zoek bent naar werk, is het belangrijk dat je met je CV en sollicitatiebrief extra opvalt. Maar ook naar de aanloop van de sollicitatie of na afloop is het belangrijk deze beleefdheisvormen in acht te nemen.

Negatieve beeldvorming kan je reputatie schaden en bovendien je kansen op een baan reduceren. Zeker als starter wil je niet dat werkgevers of recruiters negatieve ervaringen met je hebben, laat staan met anderen in het vak delen. Let daarom op het volgende:

* Spreek geen populaire taal, blijf beleefd in de schriftelijke aanhef en ook mondeling. Spreek nooit zomaar iemand met 'je' aan, tenzij iemand anders aangeeft. Spreek een beleefde voicemail boodschap in en zorg dat je eigen voicemail ook netjes overkomt.

* Heb je een sollicitatiegesprek, onthoud dan dat iedereen van het bedrijf dezelfde respectvolle behandeling verdient. Spreek alle medewerkers van de organisatie beleefd aan en wees oprecht geinteresseerd. Het kan zomaar zijn dat de receptionist(e) van een werkgever meebeslist over de keuze om jou als nieuwe collega aan te nemen!

* Wordt niet ongeduldig. Houd er rekening mee dat een werkgever of recruiter weinig tijd heeft en vaak naar honderden sollicitaties moet kijken. Het kan zomaar 2 weken duren voordat je een uitnodiging ontvangt. Meestal krijg je echter wel bevestiging van ontvangst. Er is niks mis met navraag doen of je brief/Cv is aangekomen, maar verwacht geen wonderen!

* Wees zorgvuldig met je correspondentie. Fouten of onvolledigheden in je CV of sollicitatiebrief komen op een werkgever als slordig over. Hiermee wek je de indruk dat je niet geinteresseerd genoeg bent om je best te doen op je sollicitatie. Dit wil je uiteraard voorkomen! Verspil geen tijd van de werkgever en lever een foutloze sollicitatiebrief en CV af!

* Ben je achteraf niet in een functie meer geinteresseerd waar je op gesolliciteerd hebt, laat dit dan telefonisch weten! Bel netjes af en geef een relevante en zakelijke reden van je besluit om niet verder te gaan in de sollicitatieprocedure. Geef bijvoorbeeld aan dat je besloten hebt op een andere carrieremogelijkheid in te gaan maar bedank nadrukkelijk voor de kans te reageren! Of geef aan waarom de functie toch niet zo goed bij je zou passen. Wees kort en to the point!

* Ben je verhinderd om naar een sollicitatiegesprek te komen, dan geldt hetzelfde als hierboven: bel netjes af met een professionele houding en geef een duidelijke en relevante reden. Als je echt door persoonlijke omstandigheden niet kan komen, bel dan alsnog (geen mailtje, staat onpersoonlijk en kan te laat gelezen worden) af en probeer de afspraak beleefd te verzetten!

Als je niet komt opdagen en nooit af hebt gebeld, komt dat niet alleen onbeleefd over, het kost de interviewer ook nog eens tijd! En op een werkplek zegt men wel: tijd=geld!

* In Amerika is het de normaalste zaak om even een bedankbriefje te sturen naar een werkgever, hiermee bedank je voor de tijd die iemand heeft genomen om jou te ontvangen en te overwegen als potentiele kandidaat voor de functie. Maar dat kan hier natuurlijk ook! Het kan ook slim zijn om even via andere sociale (zakelijke) netwerken even contact te leggen, slimme manier om jezelf in de kijker te spelen!

Vind op onderwerp