Almar Fernhout - Smyle

Almar Fernhout - Smyle

Op de foto staan v.l.n.r. Roger Nefkens, Dennis Kamst en Almar Fernhout: de gezichten achter Smyle. De drie heren hebben samen tandpasta ontwikkeld in tabletvorm waarbij ze geen gebruik maken van plastic. In dit interview deelt Almar het verhaal van Smyle. 



“Smyle is ontstaan omdat ik mij erg irriteerde aan al het plastic afval wat ik overal zag, niemand houdt van plastic maar toch gebruikt iedereen het. In mijn ogen kon dit anders. Zelf had ik wat ervaring met e-commerce. Hoe mooi zou het zijn om tandpasta om te markt te brengen zonder plastic verpakking en zonder micro plastics?

Mijn gedachte was dat als ik nog een keer een bedrijf begin, dan wil ik iets doen op abonnementsbasis, iets wat duurzaam is en wat wereldwijd door de brievenbus kan. Destijds was ik ook distributeur van een ander mond verzorgingsmerk dat ik importeerde uit Amerika, daar viel het me op dat sommige partijen klaagden over de slechte verpakking. Mijn doel was ook om hier iets mee te doen, het moest zonder plastic. 

Toen ik in Amerika was met mijn dochtertje op roadtrip door Californië kwam ik tandpasta tegen in een vorm van een tablet. Eenmaal terug in Nederland keek ik of dit ook al bij ons verkrijgbaar was. Het was er vrijwel niet en wat  verkrijgbaar was, was niet lekker. 

Het zaadje voor Smyle was toen gelegd. Alleen had ik nog mensen nodig om zo’n e-commerce en datagedreven bedrijf op te zetten. Zo vond ik mijn compagnons Dennis Kamst en Roger Nefkens. 

Dennis heeft veel verstand van data en was vroeger IT directeur bij Essent RWE en Roger kende ik al vanuit mijn netwerk die online bamboe tandenborstels verkocht. Samen zijn we begonnen met Smyle. Uiteindelijk is het ons gelukt de beste tab ter wereld te ontwikkelen getest door ACTA en ondertussen door vele tandartsen aanbevolen. Zo hebben we ons eigen merk gebouwd. 

Tandpasta tabletten 
Met Smyle verkopen wij tandpasta in tabletvorm waarbij we geen gebruik maken van plastic. We zijn nu 1.5 jaar in business en inmiddels is er al 30 miljoen keer gepoetst met onze Smyle tandpasta. 

Dit betekent dat we nu al meer dan 500.000 plastic tubes hebben bespaard die nu ergens anders in de oceaan of vuilstort plaatsen zouden liggen. Je kan nu eenmaal heel goed je tandenpoetsen zonder gebruik te maken van plastic. 



In ons team hebben we een bepaalde rolverdeling met ieder een eigen takenpakket. Zelf ben ik verantwoordelijk voor het retail gedeelte als supermarkten. Ook denk ik na over mediacampagnes, hoe we eruitzien en hoe we Smyle presenteren naar buiten. Mijn focus ligt dus op sales, marketing en design. 

Dennis is CEO en heeft een overkoepelende functie binnen het bedrijf. Hij houdt zich bezig met o.a. onze finance en de verpakkingen van Smyle. Roger is verantwoordelijk voor de online groei. Uiteraard bespreken we in een wekelijkse meeting de rapportages en helpen we elkaar waar nodig. 

Onlangs hebben we iemand aangenomen die ons alle drie bijstaat als een soort projectmanager. Verder hebben een aantal freelance disciplines bij ons aangehaakt. In de toekomst gaan we zeker uitbreiden, want we groeien hard en daar hebben we meer mensen voor nodig. 

De rol van duurzaamheid
Ons product is natuurlijk zonder chemicaliën of slechte stoffen. Smyle is ook vegan en geheel dierproefvrij. Duurzaamheid hebben we eigenlijk in ons hele keten doorgetrokken. 

De partij die voor ons de pakketjes over de hele wereld verstuurd compenseert het ook allemaal. Onze pakketjes worden namelijk CO2-neutraal bezorgd. 

Veel mensen willen iets beginnen dat duurzaam is omdat het populair is. Ze gaan er vaak vanuit dat het dan ook goed komt, maar zo werkt het niet. Duurzaamheid is niet meer dan normaal. Je moet zorgen dat je product er beter uit ziet dan de rest. 

Ook moet het een goed verhaal hebben én als consument moet je het willen hebben. Bij ons merken we bijvoorbeeld dat mensen al verliefd worden op onze verpakking die erg uniek is. 

Zo zijn we de eerste in de wereld die met een repeat service werken. Je ontvangt eenmalig een cool glazen flesje, wat tegelijkertijd ook een sieraad is voor in de badkamer. 

Als je tandpasta op is, dan ontvang je de tandpasta tabletten in een refill verpakking. Deze verpakking is gemaakt van recyclebaar karton wat zo bij het oud papier kan. Met Smyle willen het plastic verbruik ook in de badkamer verminderen. 


Tijd besteden aan funding 
Als je een bedrijf start en je wilt hard groeien, dan moet je veel tijd besteden aan funding. Vooral als je internationaal impact wil maken en succes wil hebben. Je moet voldoende geld ophalen om je plannen dan waar te maken. 

Zo moet je partijen die eventueel in jou gaan investeren echt overtuigen van jouw idee. Dat is heel belangrijk om te doen. Het proces van funding is on-going en gaat door totdat je een bepaald niveau hebt bereikt waarin je winstgevend bent. 

Bij het oprichten van een onderneming is een goede mindset ook van belang. Maak het niet te moeilijk voor jezelf. Houd het vooral simpel en schaalbaar. Wij zitten er met Smyle nu middenin en zijn tegen dit soort punten aangelopen. 

Winnaar BNR Green Quest Award 
Naast dieptepunten hebben we met Smyle zeker ook een mooi succes behaald. In 2021 hebben we de prijs BNR Green Quest Award gewonnen; dé prijs voor meest duurzame en innovatieve product. Voor ons een geweldige prijs wat ons ook veel publiciteit en zakelijke relaties heeft opgeleverd. 

Wij vinden het erg mooi dat Smyle impact maakt én dus een duurzame bijdrage levert op een dagelijkse handeling, in ons geval tandenpoetsen. Impact maken met een consumentenproduct wat zorgt voor een goed uiterlijk met mooie tanden zonder gebruik van plastic. Én als je naar de tandarts gaat is de kans groot dat ze Smyle adviseren. 

Tips voor startende ondernemers 
Je moet maar zo denken dat het spel pas begint als iemand nee zegt en niet met jou in zee wil gaan of jouw product niet wil hebben. Hier moet je een dikke huid voor hebben.  

Als je 10x nee hebt gehoord maar er zelf wel in gelooft, dan moet je toch goed kijken waar je wel een ja kan krijgen. Zo lopen veel ondernemers tijdens hun business tegen allerlei obstakels aan, maar uiteindelijk worden ze succesvol. 

Het is een kwestie van doorzetten. Ook helpt het om met iemand te brainstormen die al ervaring heeft en bijvoorbeeld al de stappen heeft gemaakt die jij graag wil zetten. 



Dromen en ambities 
Van Smyle willen we een wereldmerk maken en daar zijn we volop mee bezig. Zo willen we in meerdere landen in de wereld een dominante plek innemen als het gaat om tandenpoetsen zonder plastic. 

Er komen dit jaar een aantal spraakmakende producten aan. Deze producten hebben we eerst getest in onze community. Smyle wordt de Tony Chocolony van de mondverzorging met straks een regenboog van gekleurde verpakkingen in het schap. Daar word je toch blij van? 

Ook zijn er allerlei retailers waar we samen impact mee gaan maken. Binnenkort zijn we verkrijgbaar bij Holland & Barett, DA Drogist en Etos. We zijn alsmaar aan het groeien en daar ligt onze focus.” 

www.wesmyle.nl
www.instagram.com/we.smyle/

Vind op onderwerp