Bellen als bijbaan

Bellen als bijbaan

In je zoektocht naar een baan in een callcenter stuit je op verschillende titels en functieomschrijvingen. Om door de bomen het bos te kunnen zien in de verscheidenheid aan functies, tref je in dit artikel verschillende onderwerpen aan die je wegwijs maken naar het vinden van een baan in een callcenter.

Callcenterwerk

Werken in een callcenter is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie. De callcenter branche heeft zich in ruim 20 jaar ontwikkeld tot een professionele bedrijfstak met toegevoegde waarde voor zowel het bedrijfsleven als de consument en de maatschappij.

Een callcenter wordt ook wel een belcentrum, contactcenter of belbureau genoemd en is een afdeling of organisatie die gespecialiseerd is in het afhandelen van telefonische diensten. Omdat mensen graag willen praten over hun problemen, diensten of producten met échte personen, wordt er vaak telefonisch contact gezocht met een bedrijf.

Het internet is perfect voor het kopen van diensten en producten vanuit huis of kantoor, hierdoor zoeken steeds meer bedrijven hun dienstverlening bij callcenters om zich op hun core business te kunnen blijven focussen. door de opkomst van het internet is ook het afhandelen van e-mails vaak in contactcentra ondergebracht.

Naast telefonisch contact en e-mail maak je binnen callcenterwerk ook vaak gebruik van chat en social media. Online (video) chat is opkomend binnen de moderne callcenters. De persoonlijke benadering maakt iets een waardevol gesprek, hiermee creëer je een langdurige band en loyaliteit met een bedrijf.

Een callcenterbaan biedt veel verschillende kansen tot flexibel en afwisselend werk. Voor de één is het een fulltime baan en voor de ander is het een leuke bijbaan naast zijn of haar studie. Je zult verschillende competenties opdoen van klantcontact, sales tot communicatie. Callcenterwerk geeft je tevens de kans op een opstapje in een verdere carrière binnen sales of marketing.  

Inbound en outbound

Binnen callcenterwerk wordt een onderscheid gemaakt tussen inbound en outbound telefoonverkeer. Inbound betekend alle inkomende telefoontjes en outbound is het uitgaande telefoonverkeer. Bij inbound bellen heb je meer te maken met het beantwoorden van vragen over producten en diensten, bij outbound bellen bel je actief mensen op om ze te benaderen voor een product of dienst. In veel callcenters zal je beide facetten tegenkomen in het werk.

Outbound bellen kan weer verdeeld worden in koud en warm bellen. Koud bellen houdt in dat de klant (persoon of bedrijf) die gebeld wordt niet verwacht dat hij of zij gebeld gaat worden. Warm bellen houdt in dat de klant op enige wijze al bekend is met het product of dienst en op enige wijze om het contact gevraagd heeft.

Het draait uiteindelijk om een en hetzelfde doel binnen de callcenterbranche. Naast uitmuntende service verlenen en de klant hierin zo goed mogelijk te woord staan, is de verkoop van producten en diensten de doelstelling om winst te behalen voor het bedrijf. Je wordt hier als callcentermedewerker in beloond in de vorm van een bonusregeling op je salaris.

B2B en B2C

Een andere verdeling van callcenterwerk is de onderverdeling tussen B2B en B2C. B2B staat voor Business to Business, van organisatie tot organisatie oftewel de zakelijke markt. B2C is het tegenovergestelde, namelijk Business to Consumers, oftewel van organisatie tot consument.

Bij sommige organisaties is dit verschil heel duidelijk terwijl anderen in beide categorieën vallen. Neem een uitzendbureau, wij moeten ons richten op de bedrijven om winst te generen dus Business to Business. Maar neem een bedrijf als Philips, zij leveren producten en goederen aan consumenten én aan bedrijven, B2B en B2C dus.

Conclusie

Binnen de callcenterbranche heb je dus te maken met verschillende verantwoordelijkheden, afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Lees de taakomschrijving dus altijd goed door voordat je solliciteert. Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden om een baan in een callcenter te vinden, neem dan gerust een kijkje naar een van onze leuke commerciële functies.

Vind op onderwerp