Bert van Son - MUD Jeans

Bert van Son - MUD Jeans

‘A world without waste’ is de slogan van Bert van Son die met een diep geloof, vertrouwen en doorzettingsvermogen een draai aan de kledingindustrie heeft gegeven. 


Heb je ooit van het innovatieve ‘Lease A Jeans’ concept gehoord? Lees dit interview over circulaire economie, natuur, recycling en bewustwording: de MUD Jeans!

“Het failliete kledingbedrijf MUD Jeans kocht ik over om er een duurzaam product van te gaan maken. Dertig jaar heb ik in de mode-industrie gewerkt en gezien hoe vies die is in alle opzichten. Ik wilde daar niet meer aan meedoen. Ik geef om deze planeet, de natuur, dieren en mensen. Daarom staat MUD Jeans voor recycling, eerlijk, biologisch en vegan.

Fast fashion facts
De productie van katoen is door het grote waterverbruik en pesticiden één van de meest vervuilende sectoren ter wereld. De fabrieken in Azië waar kleding wordt gemaakt zijn onveilig en ongezond. De consument koopt 60% meer kleding dan 15 jaar geleden, dat is een verdubbeling. Een kledingstuk wordt gemiddeld na zeven keer dragen weggegooid. 

Drie vijfde van alle kleding beland op stortplaatsen of in de verbrandingsoven. Er wordt veel meer gekocht dan we nodig hebben. Als de groei blijft doorgaan beslaat de totale kledingverkoop in 2050 160 miljoen ton, een verdriedubbeling van het bedrag van vandaag. Er zal dan 22 miljoen microvezels in de oceanen terecht komen. Je snapt nu mijn afkeer van fast fashion.

Impact van de jeans
  • Elk jaar worden er meer dan 2 miljard spijkerbroeken geproduceerd
  • Gemiddeld is er voor één spijkerbroek 180 meter stiksel nodig
  • Minder dan 1% van het materiaal dat wordt gebruikt om kleding te produceren, wordt gerecycled tot nieuwe kleding
  • 50% van de fast fashion kledingstukken worden binnen een jaar weggegooid
  • Ongeveer 10% van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de kledingindustrie
3 jaar MUD Jeans
Het Nederlandse denim merk Mud Jeans richt zich op recycling, water en CO2 uitstoot om een duurzame jeans van hoge kwaliteit te maken. De productie van een MUD Jeans kost gemiddeld 92 procent minder water en 69 procent minder energie dan die van een ‘gewone’ spijkerbroek.

Het verschil wordt met name gemaakt door het leaseproject. In deze grote bedrijfstak is het niet makkelijk op te vallen en de juiste aandacht te krijgen voor je product, ik moest dus een stapje verder denken dan enkel weer een nieuw product verkopen. 

Om een voorbeeld te noemen van vertekening: C&A verkoopt biologische spijkerbroeken. Dat klinkt heel leuk, maar er zit maar 5% biologische katoen in. Dat komt natuurlijk omdat biologische katoen duur is: in plaats van twee keer per jaar kun je met biologische katoen slechts één keer per jaar oogsten. Hierdoor kun je nog niet beweren dat je biologische spijkerbroeken verkoopt

Wil je fast fashion de rug toe keren dan is recycling de enige oplossing. De beste manier om dat te doen is middels lease, dan ben je er zeker van dat de jeans terugkomt. Overigens bieden wij de MUD Jeans ook te koop aan. 

We vragen de koper een contractje te tekenen waarin je akkoord gaat met het retourneren van de versleten jeans, zodat wij deze kunnen recyclen. Het leuke is dat we een korting bieden wanneer je de oude jeans inlevert en een ‘nieuwe’ MUD Jeans koopt.

Hoe recycle je een jeans?
Mud Jeans introduceerde in 2013 het innovatieve ‘Lease a Jeans’ concept. Maandelijks betaal je een bepaald bedrag, gaat de jeans kapot, wordt deze gerepareerd. Na een jaar kun je de jeans terugbrengen, ruilen voor een andere jeans of beslissen deze te houden. 

Is de teruggebrachte jeans nog in goede staat dan wordt ze gewassen, opgeknapt en als vintage verkocht, of geleased. Wanneer de jeans als geheel niet meer verkocht kan worden, gaat deze naar Spanje voor recycling. 

De stof wordt dan gereinigd, gesneden, vermalen en met nieuwe katoen gemengd. Dat moet in verband met de lengte van de katoen die nodig is om er mee te kunnen spinnen. Van het nieuw gesponnen garen wordt vervolgens een nieuwe jeans gemaakt. Van deze nieuwe jeans is 50% gerecycled. Uitgangspunt is dat de broeken altijd ons eigendom blijven en dus terugkomen om gerecycled te worden.

Op deze manier heeft MUD Jeans in 2016 al meer dan 12.000 spijkerbroeken van de verbrandsingsoven gered, is er 300 miljoen liter water bespaard en 700.000 kg CO2-emissies vermeden. De denim producten, voornamelijk jeans, zijn online en in meer dan 300 winkels in 28 landen verkrijgbaar.

MUD Jeans heeft sinds vorig jaar een eigen winkel in De Groene Afslag op het Crailoterrein in Laren. Hier kun je de jeans passen en kies je het model van je voorkeur. Vervolgens onderteken je een leasecontract en krijg je jouw MUD Jeans thuisgestuurd.

Geleerde lessen
Ik ben onbevangen begonnen met geld uit een eerder verkocht eigen bedrijf. Zit je niet ruim in het geld dan zul je een goed businessplan moeten hebben om een startkapitaal te vinden waarmee je de eerste twee tot drie jaar mee door kunt komen. Financieel valt het in het begin eigenlijk altijd tegen. Ik neem als uitgangspunt dat je de omzet door twee moet delen en de onkosten met twee moet vermenigvuldigen. Als de uitkomst je dan nog bevalt, ga er dan vol voor.

Ondernemerstip
Om een idee te verwezenlijken moet je een ijzersterk geloof hebben in je businessplan. Er zal altijd iets mis gaan en dan is opgeven geen optie. Wanneer je jouw incrowd hebt kunnen overtuigen van je idee zal die er ook zijn voor support wanneer je dat nodig hebt. 

Een businessplan gebruik je als leidraad. Telkens bij nieuwe ideeën en beslissingen die je moet nemen, check je of het past in het businessplan. Het kan echter voor komen dat je (met je team, na goed overleg) besluit het businessplan aan te passen.

Dromen & Ambities

Een wereld zonder afval. Onze droom is om ooit 100% gerecyclede jeans te verkopen en daarmee volledig circulair te zijn. We werken aan een nieuw Life Cycle Assessment (LCA) zodat we ons energie- en watergebruik in kaart kunnen brengen en kunnen verminderen.”

www.mudjeans.eu

Vind op onderwerp