Chiara & Ronald - Marley's Amsterdam, vlokken shampoo

Chiara & Ronald - Marley's Amsterdam, vlokken shampoo

Tijdens de minor ondernemerschap werkten Ronald, Thomas en Chiara samen aan het concept: ‘Shampoo zonder water’. Hierdoor kan bezuinigd worden op transport.



Door te werken met natuurlijke ingrediënten en plastic verpakkingsflessen te vermijden hebben zij een innovatief product op de markt gebracht met de fantastische naam ‘Marley’s Amsterdam’.


“We werden geïnspireerd door Miriam de Bruijn met haar bruis concept, waarbij water door de consument aan het product wordt toegevoegd. Daar hebben wij op voort geborduurd, want het feit dat shampoo uit 80% water bestaat, heeft nadelige consequenties voor transport. 

Shampoo zonder water
Er is veel onderzoek aan voorafgegaan hoe je shampoo zonder water kunt maken en hoe wij ons idee bij laboratoria en producenten het best konden communiceren. Vereisten zijn dat het handig in gebruik is voor de consument, dat het werkelijk werkt en dat het ook een fijn product is.

Ik ben zelf zeepjes gaan maken en zo kwam ik achter de chemische ingrediënten van bestaande shampoos. Wij besloten meteen om onze shampoo biologisch te maken, dus zonder siliconen, parabenen en sulfaten. Dit is beter voor je haar, je huid en de natuur.

Flakes
We vonden een producent die zei shampoo te kunnen maken in de vorm van vlokken. De consument voegt zelf water toe. Samen met deze producent heb ik de ingrediënten bepaald.

We hebben drie soorten shampoos. Voor droog haar met honing en wierook als basis, normaal haar met mandarijn en lavandin en voor vet haar groene klei en grapefruit. Deze laatste twee zijn vegan. Op de site onder ingrediënten vind je alle andere ingrediënten van onze shampoos.

Wij hebben gekozen voor een stevige stazak van kraftpapier met een dun binnenlaagje van polyetheen, dat recyclebaar is. Op deze manier blijft de geur van de flakes behouden.



Vertrouwen
Na al het harde werken kan ik nu vooral zeggen dat het enorm leuk was zoveel pitches gewonnen te hebben, zoals van Amsterdam FM Radio en de eindfinale pitch van de minor waarbij we een geldbedrag van Fisma hebben gewonnen. 

De enthousiaste reacties die we vanaf het begin hebben gekregen van externe ondernemers gaven ons vertrouwen. Daarnaast hebben we van Urban Outfitters een aanvraag ontvangen en dat geeft ook een enorme boost. Het is zo geweldig dat uit niets een prachtig product is ontstaan!

Tips voor jonge ondernemers
De tip die ik heb klinkt logisch maar is toch een valkuil: focus. Er zijn honderdduizend dingen die allemaal tegelijk opgepakt moeten worden. Maak een prioriteitenlijstje en werk deze punt voor punt af.

Een andere tip is dat je een team hebt met verschillende kwaliteiten en achtergrond. Zo was het voor ons heel fijn dat Ronald, die commerciële economie studeert, goed was in finance en de website bouwen. Thomas studeert communicatie en deed het supergoed met presentaties en wist altijd de perfecte tone of voice neer te zetten. Met mijn achtergrond psychologie ben ik de juiste persoon voor productontwikkeling en branding.

Aandacht krijgen voor wat je doet kan uit een klein, onverwacht hoekje komen, daarom is het altijd goed om te praten, waar of met wie je ook bent, over wat je doet en je waar je blij van wordt.

Ambities
Mijn ambitie is fulltime met Ronald aan Marley’s Amsterdam te werken (Thomas heeft besloten andere dingen te gaan doen). We willen een herbruikbare, natuurlijke fles erbij gaan leveren waarin de consument de shampoo kan maken en bewaren. 

Samenwerken met Urban Outfitters zodat veel mensen dit natuurlijke product gaan gebruiken omdat ze de reden begrijpen van Marley’s en gaan zien hoe de huidige industrie te werk gaat. Op dit moment wordt de verpakking naar het Engels omgezet en zijn we in onderhandeling met een investeerder zodat we grote voorraden kunnen leveren.

www.marleys.amsterdam

Deze blog maakt deel uit van de rubriek Eigen Baas. Ben jij ook een bedrijf aan het opzetten? Of heb je een bedrijf opgezet in Amsterdam als (student)ondernemer op een innovatie en duurzame manier? Of ken je iemand uit jouw omgeving? Laat het ons weten via pr@werkstudent.nl.
Wie weet is jouw verhaal of van iemand uit jouw omgeving binnenkort hier te lezen op onze website!

Vind op onderwerp