Corine & Arnoud – Coffee Shots

Corine & Arnoud – Coffee Shots

Ben jij een echte koffieliefhebber? Dan kun je terecht bij Coffee Shots in Amsterdam. Hier krijg je waar voor je geld én tegelijkertijd profiteren koffieboeren er ook van.

Oprichters Corine Schmal & Arnoud Aalbersberg hebben maar één missie: eerlijke koffie voor iedereen. 

“Ons idee om iets met koffie te doen kwam eigenlijk omdat we verontwaardigd waren over twee dingen. Allereest begrepen we niet waarom de koffieboer zo weinig geld krijgt voor de groene bonen. De koffieboer heeft daardoor namelijk geen leefbaar inkomen. 

Én het tweede is dat we ons afvroegen waarom je bij grote koffieketens zo veel moet betalen voor een matige kop koffie. Aan beide kanten klopte dit niet. Voor ons een reden om hier iets aan te doen. 

Zo besloten we de grootste koffieketen ter wereld te openen bij mensen thuis. We hebben de app Coffee Shots laten ontwikkelen waarbij koffieliefhebbers bij thuisbarista’s op de koffie konden komen. 

Op deze manier wilden wij bonen faciliteren waarbij 2% van de omzet direct terug ging naar de koffieboeren. Met Coffee Shots waren we het eerste koffiemerk die koffieboeren laten mee profiteren aan het einde van de waardeketen. 

Koffieboeren konden, naast de premiumprijs die we voor de groene bonen betalen, zijn of haar opbrengst verhogen met 10% tot 30%. Dit was afhankelijk van de kwaliteit van de bonen. 

Coffee Shots App
Onze Coffee Shots App hebben wij in 2016 geïntroduceerd tijdens het Amsterdams Coffee Festival. We kregen toen veel belangstelling, zelfs van het grootste koffieblog ter wereld waar ze een mooi stuk geschreven hebben. 

Met onze app wilden we ook de individualisering in de woonwijken aanpakken. Om met de moderne technologie het oudste sociale ritueel te faciliteren: koffie drinken en met elkaar in gesprek gaan. 

De thuisbarista’s vonden dit prachtig. Binnen een week hadden we ook meer dan 500 profielen in de app. Echter kwam er niemand. We hadden toch niet ingeschat dat mensen het eng zouden vinden een-op-een bij iemand op de koffie te gaan. 

Van app naar koffiekiosk
In juni 2016 zijn we toen een koffiekiosk begonnen op een pleintje in de Amsterdamse Zeeheldenbuurt. Dit werd een succes: het pleintje werd namelijk een ontmoetingsplaats. De bewoners verbonden we letterlijk met de kantoren. Toch konden we ons verhaal van de koffieboer niet goed kwijt bij alleen maar snelle to-go klanten en lunchbroodjes. 

In maart 2017 zijn we een koffiewinkel begonnen in de Amsterdamse Spaarndammerbuurt. Op deze plek konden we praten over de bonen, de boeren en onze impact. Een “ondersteunende horeca” koffiehoek was druk bezet, maar buiten zitten mocht niet en eten bereiden ook niet, want het was een winkel. 

Koffiebranderij & horeca
Ondertussen werd het tijd om zelf onze koffies te branden in plaats van in te kopen. Nog een schakel er tussenuit. Én zo hadden we meer grip op de kwaliteit. In de Houthavens van Amsterdam hebben we een ruimte gehuurd in een co-creator space, een vintage koffiebrander gekocht en zijn we aan het branden geslagen. 

Aan onze B2B klanten konden we nu ook koffie leveren. In maart 2018 zijn we in dezelfde straat gepivot naar een horecalocatie. We hadden toen een kiosk, een specialty coffeebar. Later kwam hier nog een pop-up locatie bij in Amsterdam-Zuidoost. 

Toch besloten we in maart 2020 dat horeca niet snel schaalbaar was om significante impact te maken. Zo verkochten we het café aan een andere franchiseketen voor specialty coffee. De focus van Coffee Shots werd nu gericht op de online verkoop van koffiebonen. 



Amsterdam Roasters 
Onze koffiebranderij was inmiddels uitgegroeid tot een co-roasting space. Zelf gebruikten we de branders maar twee ochtenden in de week. Door de plek, de machines en de kennis te delen, konden meer startende koffiemerken zonder hoge investeringen starten met koffiebranden. 

De naam werd veranderd naar Amsterdams Roasters. Anno 2021 hebben we meer dan 700 m2, inmiddels aan het IJ in Amsterdam Noord, gedeelde productie- en kantoorruimte voor koffie startups en scale-ups die het beste met de koffieboer voor hebben. 

Rol van duurzaamheid
Bij ons is duurzaamheid een beetje een containerbegrip geworden. Voor Coffee Shots / Amsterdam Roasters kunnen we in ieder geval aangeven hoe wij nu tegen ondernemen aankijken. 

Allereerst is impact leidend, succes is een voorwaarde maar ook een gevolg. Het gaat niet om slim geld verdienen, maar om vanuit een heldere missie en visie een bedrijf op te zetten. Die doel is er bij ons: wij verkopen eerlijke koffie voor iedereen, onze heerlijk, vers gebrande koffie als product klopt en we doen het op een duidelijke manier. Koffieboeren krijgen 2% van onze omzet. 

Verder houden we onze keten zo kort mogelijk, wat scheelt in CO2 footprint. Wij kopen direct in bij de koffieboeren, branden en leveren zelf aan de klant. In onze ogen zijn kortere lijnen niet echt mogelijk. 

Allerlaatst doen we het branden van de bonen met energiezuinige koffiebranders. De bonen worden namelijk met hitte recirculatie gebrand. Én tegelijkertijd verbranden we ook de uitstaat van fijnstof, geur en rook. 

Vloek en zegen
Voor ons was het falen van de Coffee Shots App wel een grote domper die veel geld heeft gekost. Ook zijn onervarenheid met app-ontwikkelingen, testen en marketing een dure les geweest. Het blijven pivotten om toch dichter bij je doel te komen zien we wel weer als onze kracht. 

Daarnaast was Covid19 een vloek als zegen geweest. Ons goed gewaarde specialty coffee café in Amsterdam moest dicht. Om deze reden wel weer de knoop doorgehakt om te focussen op online schaalbaarheid van onze boodschap en de verkoop van onze bonen.

Successen
Ons grootste succes is toch wel de concrete impact die we zichtbaar hebben gemaakt. Zo is in Kameroen een koffiebes wasstation gebouwd waar 80 boeren en hun werkers gebruik van kunnen maken. Hierdoor gaat de kwaliteit omhoog en daarmee ook hun opbrengst per kilo. 

Én drinken wij nog betere koffie. Daarnaast ook een zogeheten dusthouse in Uganda. Dit is eveneens een kritiek onderdeel van het verwerken van koffiebessen en bonen voor de hele regio daar. 



Tips voor startende ondernemers
Onze tip is om jouw passie te volgen. Probeer ook om met jouw onderneming een probleem op te lossen. Definieer hierbij je visie, je grote doel. Wat is bijvoorbeeld je stip aan de horizon? Én wat ga je met je bedrijf echt veranderen? 

Als tip willen we ook meegeven om duidelijk je missie op te schrijven: de why van jouw bedrijf. Waarom denk jij dat jouw startup bestaansrecht heeft? Zo kom je gerichter tot het doel van je onderneming. 

Dromen en ambities
Onze droom is onveranderd: wij willen nog steeds dat alle koffieboeren een leefbaar inkomen krijgen. Dit kan alleen als koffiedrinkers en koffie inkopers bij bedrijven begrijpen dat koffie minder dan €10,00 kg/kost hier niet aan bijdraagt. “

www.coffeeshots.nl/
www.instagram.com/coffeeshotsNL/

Vind op onderwerp