Drink koffie slim

Drink koffie slim
Begin jij je dag standaard met koffie? Én kan je niet zonder? Wist je dat het verstandig is om niet meer dan 4 kopjes op een dag te drinken?
Er zit namelijk ook een keerzijde aan te veel cafeïne. In dit artikel delen we daarom 3 manieren hoe je toch slim koffie kunt drinken. 

Manier 1. Drink koffie op de juiste tijdstippen

De juiste manier van koffie drinken ligt ook aan het tijdstip. Zo is niet verstandig om in de ochtend tussen 8 en 9 uur, in de middag tussen 12 en 1 uur en aan het einde van de middag tussen 17:30 en 18:30 koffie te drinken. Waarom niet? Dit heeft alles te maken met onze cortisol-niveaus.

Elke dag zijn er namelijk een aantal momenten waarop ons natuurlijke energieniveau hoger is. Wanneer je cortisol-niveau hoog is, heb je van nature op dat moment meer energie en dan is een cafeïne boost niet nodig. Wanneer je cortisol-niveau laag is, dan heb je een natuurlijke dip en kan je op zulke momenten juist wel een kopje koffie gebruiken.

Én nu raad je het al; tussen bovenstaande tijdstippen is je cortisol-niveau hoog. Dat betekent dat je op die momenten geen koffie zou moeten drinken. Buiten deze tijdstippen is het wel goed om cafeïne te drinken.

Tip: Drink geen koffie meer na 3 uur. Koffie kan je namelijk ook uit je slaap houden. Hoe later je dus een kopje koffiedrinkt, hoe meer het je slaap kan beïnvloeden. Heb jij hier last van? Probeer dan om na dit tijdstip geen koffie meer te drinken en kijk of dit voor jou positief effect heeft.

Manier 2. Drink zwarte koffie of met een zoetje

Zwarte koffie is het meest gezond. Als je er namelijk allerlei minder gezonde ingrediënten aan toevoegt, dan maak je het alsnog ongezond. Zo is het dus niet verstandig om koffie met melk of suiker te drinken. Vooral suiker is geen aanrader, zeker als je een aantal kopjes per dag drinkt.

Wat kun je dan het beste doen? Als je drinkt koffie met zowel melk als suiker, dan is het goed om eerst langzaam af te bouwen. Begin met suiker. Een alternatief is om koffie te drinken met een zoetje. Op deze manier krijgt je koffie alsnog smaak en maak je toch geen gebruik van suiker meer.

In het begin is het logisch dat je moet wennen. Geef jezelf ook de tijd om te wennen aan de nieuwe smaak van je koffie. Het begin naar gezond koffiedrinken is in ieder geval gezet. Én wie weet drink je na verloop van tijd je koffie helemaal zwart.

Manier 3. Drink niet meer maar minder koffie

Bij te veel koffiedrinken raakt je lichaam gewend aan de dagelijkse cafeïne die je binnenkrijgt. Maar wist je dat het voor je energieniveau niet uitmaakt of je nou 2 of 8 kopjes koffiedrinkt op een dag? Het effect is namelijk hetzelfde.

Drink dus niet meer maar minder koffie. Een aanrader is om niet meer dan 4 kopjes koffie per dag te drinken. Ben jij echt een koffieleut? Probeer anders om cafeïnevrije koffie te drinken. Zo kun je toch nog koffiedrinken maar went je lichaam ondertussen wel aan minder cafeïne.

Wat je ook kunt doen is om koffie eens te vervangen door thee. Een kopje thee bevat namelijk veel minder cafeïne dan koffie. Én toch levert het wel twee tot drie keer meer energie op. Voor een energieboost heb je dus niet altijd een kopje koffie nodig.

Tip: Wil je proberen om een kopje koffie te vervangen door een kopje thee? Ga dan voor groene thee. Deze theesoort is namelijk het minst bewerkt en biedt veel gezondheidsvoordelen.

Een optimaal koffiegebruik is dus om rekening te houden met de tijdstippen wanneer je koffiedrinkt. Ook om niet meer dan vier kopjes per dag te drinken. Én zwarte koffie is het meest gezond. Met deze manieren kun je toch nog slim koffie blijven drinken.

Vind op onderwerp