Ellyne Bierman – Reflower

*Foto is gemaakt door Eva Plevier.
Reflower is opgericht door Ellyne Bierman en is dé duurzame bloemenbieb van Amsterdam.
Een bloemenbieb? Ja, bij Reflower kun je terecht voor een mooie vaas met zijden bloemen, liever gezegd blijvende bloemen. Benieuwd hoe dit in z’n werk gaat? In dit interview vertelt Ellyne haar Reflower verhaal. 

“Toen ik een aantal jaar geleden trouwde met mijn man stond er een beeldige bloemenboog in de tuin. De dag na onze bruiloft hebben we die boog afgebroken en alle bloemen weggegooid, achteraf natuurlijk ontzettend zonde. Ik kwam op het idee om zo’n soortgelijke boog te maken maar dan van kunstbloemen. 

Bij mijn zoektocht naar mooie kunstbloemen zag ik dat er hele mooie zijden bloemen verkrijgbaar zijn. Alleen in mijn ogen wel heel saai om altijd tegen dezelfde bloemen aan te kijken. Tegelijkertijd had ik ook de wens om deel te nemen aan de circulaire economie. Dit is een economie zonder afval waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen. 

De aarde wil ik namelijk beter doorgeven aan mijn kinderen Tommie en Coen maar ook aan andere kinderen en kleinkinderen. Over circulaire economie wordt heel veel gesproken maar er zijn weinig initiatieven waar consumenten aan kunnen deelnemen. Met Reflower heb ik mijn eigen circulaire initiatief opgezet. 

Duurzame bloemenbieb
Reflower is een product-as-a-service, ook wel een duurzame bloemenbieb in Amsterdam waar kunstbloemen met elkaar worden gedeeld. Kunstbloemen noemen we bij Reflower liever ‘blijvende bloemen’. Het is een platform waar zowel consumenten als zakelijke klanten samen blijvende bloemen in een bijpassende vaas kunnen huren. 

Je neemt als het ware een abonnement op blijvende bloemen. Als klanten op de bloemen zijn uitgekeken, dan bestellen ze de volgende vaas met bloemen op de website. Zo worden er minder verse bloemen weggegooid. Het lenen van kunstbloemen is een makkelijke manier om te starten met een duurzame levensstijl. 

Mijn doelstelling is om de klimaatimpact van verse bloemen te verkleinen. Als er minder verse bloemen ingevlogen worden uit verre landen of gekweekt worden in de kas met pesticiden, water en energie, dan scheelt dit enorm veel CO2 uitstoot. 

Zo lijken snijbloemen groen maar vaak zijn ze verre van duurzaam. Blijvende bloemen worden eenmalig geproduceerd en gaan daarna lang mee. Alleen ben je op een gegeven moment wel uitgekeken op steeds dezelfde bloemen vandaar de start van mijn bloemenbieb.  

Dagelijks ben ik bezig met het vertellen en delen van het Reflower verhaal. Dit vind ik erg leuk om te doen. Daarnaast houd ik mij bezig met het inkopen van bloemen, samenstellen en bezorgen van boeketten tot het vinden van nieuwe klanten. Alles zie ik als content en probeer overal leuke stories van te maken. Dit vind je weer terug op de socials van Reflower. 

Groei van Reflower
In januari 2020 ben ik gestart met Reflower en ben tot nu toe nog niet tegen een dieptepunt aangelopen. Gelukkig maar want het was namelijk niet het meest ideale jaar voor een start-up. Het opzetten van een nieuw bedrijf kost veel tijd, energie en aandacht en het voordeel van het corona jaar is dat mensen dit soort initiatieven meer zijn gaan waarderen. 

De verwachtingen van groei voor start-ups lijkt ook iets meer genormaliseerd. Zo heb ik meer tijd genomen om te werken aan de basis van het idee. The only way is up, want met een product-as-a-service business model heb je altijd een vaste basis aan inkomsten. De huidige groei van 15% per maand kan ik zelf financieren uit de opbrengsten van de abonnementen. 

Momenteel ben ik aan het onderzoeken of ik extern kapitaal nodig heb om sneller te groeien, die groei kost geld, de bloemen zijn duur en ik heb dan personeel nodig. Mocht het echt niet meer gaan, dan zet ik de vazen met bloemen op marktplaats en heb ik mijn spaargeld weer terug. Hier gaan we natuurlijk niet vanuit.  

Mijn successen
Jarenlang heb ik bij Sanoma gewerkt voor heel veel verschillende magazine merken. Daardoor ben ik getraind in contentmarketing. Ik zie en merk alles wat ik daarvoor doe als een verhaal de moeite waard is om te vertellen aan de members, aan de pers en aan de volgers. 

Ik vind het belangrijk om alternatieven voor een duurzamere wereld op een positieve, enthousiaste manier in de markt te zetten. Zo vinden consumenten het leuk om mee te doen, kost het ze weinig moeite om gedrag te veranderen en maken we samen een positief impact op het klimaat. Het grootste Reflower succes is dat er ruim 200 members al meedoen en in 2021 is er al ruim 25.000 kg CO2-uitstoot bespaart. 



Volgende stap
Mijn idee van een bloemenbieb zag er anderhalf jaar geleden heel anders uit dan nu. Eerst dacht ik om gewoon langs te fietsen met mijn bakfiets vol bloemen waar iedereen aan de deur zelf het volgende boeket kan uitkiezen. 

Nu is Reflower een volledig online platform geworden waar alle beschikbare boeketten door de members te kiezen zijn. De volgende stap is dat klanten zelf ook nog kunnen aangeven wanneer ze de bloemen willen ontvangen. Daar zoek ik nog een applicatie voor. 

Zelf beheer ik de website, de social mediakanalen, de administratie en het CRM-systeem. Dat lijkt veel werk maar er zijn ontzettend veel behulpzame apps. Mijn bedrijf zit in mijn telefoon. 

Een website heb je zo gemaakt met Shopify, beeld pas je gemakkelijk aan met Canva en een logo maak je bijvoorbeeld in Over. Het CRM-systeem waarmee ik werk heet Teamleader en de administratie zet ik in Moneybird. Natuurlijk kan dit professioneel maar het is erg leerzaam om de processen zelf te beheren voordat je bedrijf groeit. 

Tips voor startende ondernemers 
Mijn eerste tip is om vooral in het begin processen zelf te beheren. Je komt er dan achter wat je leuk vindt om te doen en wat je bijvoorbeeld helemaal niet kan. Zo heb je niet al te veel investeringen nodig om te starten. 

Ook wil ik als tip meegeven om een specialist in het vak te ontmoeten. Zo ben ik in contact gekomen met Marion van der Mast. Door haar jarenlange ervaring met kunstbloemen maakt zij de meest schitterende boeketten. Zij helpt mij met de inkoop en het samenstellen van de boeketten. Voor deze samenwerking ben ik erg dankbaar en dit raad ik iedereen aan. 

Sta zelf ook in contact met je klanten. Bij Reflower bezorg ik namelijk alle bloemen zelf. Dit is tijdrovend maar wel erg waardevol, vooral in het begin.  Op deze manier leer je je klanten beter kennen en bouw je samen een band op. 

Zo vraag ik altijd persoonlijk aan mijn klanten hoe ze Reflower gevonden hebben, mag ik huizen van binnen zien, vraag ik naar wat ze doen in het dagelijks leven en naar hun belevingswereld. Iedere dag leer ik van de overwegingen, acties en motieven van mijn klanten. Daar kan geen marktonderzoek tegenop. 

Dromen & ambities
Mijn droom is dat Reflower in 2021 een B-corp is met 10.000 members en dat het op veel meer plekken normaal is om kunstbloemen te delen of te delen. Ook wil ik graag het merkportfolio van Reflower uitbreiden. 

Recent ben ik gestart met Reflower Afscheid in samenwerking met Veerkracht Uitvaarten
om snijbloemen te vervangen bij een begrafenis of crematie voor blijvende bloemen. Ook ben ik Reflower Reclycling begonnen om uitgebreide alle afgedankte kunstbloemen op te nemen in het systeem.

We kunnen ze hergebruiken in boeketten, er kunstwerken van maken, doneren aan scholen of bejaardentehuizen. Als ze echt niet meer te gebruiken zijn, dan maken we van het materiaal nieuwe vazen voor in de bloemenbieb. 

In ziekenhuizen lijkt mij een Reflower bloemenbieb ook een goed idee. Zo heb je geen gezeur meer met vaasjes en allergieën. Lenen en teruggeven als de patiënt ontslagen is. Ik heb nog tien van dit soort ideeën die vast en zeker in de toekomst worden toegevoegd aan het merkportfolio.” 

www.reflower.nl
www.instagram.com/reflower.nl/

Vind op onderwerp

AMSTERDAM DUURZAAM ONDERNEMEN