Het Van Gogh museum en De Werkstudent, screening op maat zorgt voor een welkom gevoel

Het Van Gogh museum en De Werkstudent, screening op maat zorgt voor een welkom gevoel

Het Van Gogh Museum is een van de toonaangevende organisaties in de culturele sector die staat voor gastvrijheid, openheid en een unieke beleving. 
Bij elke onderlinge interactie van medewerkers, maar ook met bezoekers en leveranciers, staat het creëren van de juiste beleving en het 'gevoel van welkom zijn' centraal.  Aan de hand van een op 'procedure-op-maat' worden uitzendkrachten gescreend om vast te stellen of deze aan de  kwaliteitseisen van het Van Gogh Museum voldoen.


De uitzendkrachten

De Werkstudent levert vele publieksmedewerkers en verkoopmedewerkers aan het Van Gogh Museum. Deze medewerkers staan in direct contact met de bezoekers. Elke persoonlijke interactie is van groot belang en moet in overeenstemming zijn met de vorige interactie. 

De uitzendkrachten van De Werkstudent zijn erg bepalend voor het gevoel en de beleving van de bezoekers van het Van Gogh Museum. Onze uitzendkrachten zijn, net als de vaste medewerkers, trots op het feit dat zij werkzaam zijn bij het Van Gogh Museum en stralen dit uit. 

Iedereen herkent het gevoel om ergens echt welkom te zijn. Door onze op maat gesneden screeningsprocedure weten wij die medewerkers te selecteren die dit makkelijk oppakken en naadloos kunnen overnemen. Elke bezoeker wordt behandeld als een unieke bezoeker. Sterker nog, elke bezoeker wordt geholpen alsof het de eerste en enige bezoeker van die dag is. Heeft de medewerker een 'slechte dag' ... dan merkt de bezoeker daar niks van.

Screening uitzendkrachten
Het Van Gogh Museum en De Werkstudent hebben gezamenlijk een procedure opgesteld om potentiële uitzendkrachten te screenen.

De selectie van medewerkers (voor onder andere verkoopmedewerkers en publieksmedewerkers) geschiedt aan de hand van de screening van het cv, motivatiebrief, een telefonische (video) intakes, speedsollicitaties, persoonlijke sollicitaties en tot slot een groeps-assessment.

Dit alles start bij de medewerkers van De Werkstudent zelf. De medewerkers van De Werkstudent streven ernaar de potentiële medewerker tijdens het hele screeningsproces een 'welkomstgevoel' te geven.

Elke potentiële uitzendkracht wordt behandeld alsof het de eerste en enige sollicitant is die die dag geholpen wordt. Door zelf dit gevoel te hebben en uit te stralen geven wij de sollicitant een referentiekader mee.

In het hele screeningsproces zijn er meerdere contactmomenten die stuk voor stuk testmomenten zijn. Tijdens elk contactmoment wordt er zorgvuldig gekeken naar het gedrag en de houding van de sollicitant met zijn/haar omgeving.
  • Heeft de sollicitant de potentie om optimale service met een glimlach te bieden? 
  • Levert deze sollicitant van nature uitstekende service?
  • Hoe werkt de sollicitant samen? 
Aan het eind van deze screening weten wij het antwoord op deze vragen.

Speedsollicitaties, de eerste indruk telt
Tijdens de speedsollicitaties staat zowel de eerste indruk (tijdens speedsollicitatie) als de interactie tussen de potentiële medewerkers (in de 'wachtruimte') centraal.

Een voor een worden er speedsollicitaties (5 minuten) gehouden. Door de beperkte tijd wordt de sollicitant gedwongen om, onder enige druk, zichzelf goed neer te zetten. Na een goede eerste indruk, volgt er een sollicitatiegesprek.

Groeps-assessment
Tijdens het groeps-assessment wordt het gedrag van de sollicitant, zijn beleving en de onderlinge interactie op de proef gesteld. Heeft de sollicitant genoeg potentie om te voldoen aan de eisen die worden gesteld door het Van Gogh Museum?   

Aan de hand van dit op maat gesneden assessment..
  • komen potentiële uitzendkrachten/medewerkers meer te weten over de in het Van Gogh museum gewenste werkmentaliteit waarvan hostmanship een belangrijk onderdeel is
  • ontmoeten ze toekomstige collega's; 
  • leren ze de essentie van samenwerken;
  • en worden ze klaargestoomd voor deze mooie functies.

Na elke screeningsperiode wordt er met de nieuwe uitzendkrachten geëvalueerd hoe zij de werving hebben ervaren. Deze feedback wordt meegenomen in de volgende wervingsprocedure.

Interesse in een op maat gesneden screening?

Heeft u ook interesse in een 'screening-op-maat' voor uw (toekomstige) medewerkers? Laat ons meedenken, u bent van harte welkom voor een kop koffie. Neem direct contact met ons op!

Vind op onderwerp