Hoe werk je thuis ergonomisch verantwoord?

Hoe werk je thuis ergonomisch verantwoord?
Sinds dit voorjaar is thuiswerken een noodzaak geworden. Een omschakeling voor werkgevers want hoe gaat u hier op een verantwoordelijke manier mee om? 
Én belangrijker nog: Hoe zorgt u als werkgever ervoor dat werknemers thuis ergonomisch verantwoord kunnen werken? In dit artikel delen we de volgende vier tips.

Tip 1: Actief instrueren 
Op kantoor bent u verantwoordelijk voor goede en veilige arbeidsomstandigheden voor uw werknemers. Dit wordt ook wel de zorgplicht van de werkgever genoemd. In de nieuwe thuiswerk situatie bent u nog steeds verantwoordelijk voor deze omstandigheden. Uw zorgplicht als werkgever blijft dus ook thuis bij uw werknemers van belang. 

Instrueer uw werknemers dan ook actief. Kijk zelf naar hoe een goede thuiswerkplek ingericht moet worden. Deel hierbij tips voor het instellen van een optimale thuiswerkplek. 

Zo staat de infographic van TNO, ARBO en VMN vol met tips voor de inrichting van je thuiswerkplek. Én op de flyer van de ArboNed staan tips over hoe je thuis gezond kan werken. 

Neem als werkgever in ieder geval een actieve houding aan in deze nieuwe situatie. Op deze manier blijft thuiswerken voor u en uw werknemers zo werkbaar mogelijk. 

Tip 2: Blijf praten en vragen 
Ondertussen werken we al meer dan vijf maanden thuis: gedeeltelijk of nog steeds volledig. Het thuiswerken went en de nieuwe thuiswerkplek is vertrouwd geworden. Toch kan dit, ondanks de gewenning, na verloop van tijd negatief uitvallen. 

Blijf als werkgever dan ook praten over de nieuwe situatie: hoe je thuis veilig en gezond kan blijven werken. Én vraag regelmatig of de werkplek van uw werknemers nog steeds werkbaar is en/of er anders vanuit uw kant iets gedaan kan worden. 

Dit hoeft natuurlijk niet dagelijks maar vraag er anders wekelijks of maandelijks naar. Blijf er in ieder geval wel naar vragen om klachten bij uw werknemers te voorkomen. 

Ervaart een werknemer toch een nek of schouderklacht? Bied indien mogelijk een passende oplossing zoals het leveren van een goed bureau of een comfortabele bureaustoel. Dit kan namelijk al een heel verschil maken. 

Tip 3: Maak een checklist 
Volgens de privacywetgeving mag u als werkgever niet zomaar binnen kijken bij uw werknemers om te zien hoe de werkplek is ingericht. Wat kunt u dan wel doen? 

Maak bijvoorbeeld een checklist waar een thuiswerkplek ergonomisch gezien aan moet voldoen. Dit is niet alleen handig voor nu maar ook voor in de toekomst. Niemand weet namelijk hoelang we nog thuis moeten blijven werken. 

Extra tip: Denk als werkgever na over het opstellen van een thuiswerkovereenkomst. Stel een overeenkomst op waarbij werknemers een checklist moeten invullen over de hoe werkplek is ingericht. Zo kunt u de check van de thuiswerkplekken zo goed als mogelijk borgen. 

Tip 4: De optimale werkplek 
Voor de ideale thuiswerkplek zijn dit de volgende tien basisregels: 
  • Basisregel 1: Bij de ideale zithoogte zijn de bekken iets hoger dan de knieën;
  • Basisregel 2: Bij de ideale zitdiepte moet je goed achteraan je stoel zitten. Plaats je rug goed tegen de leuning. Extra check: Er moet een vuist ruimte overblijven tussen de rand van de stoel en de kniekuil;
  • Basisregel 3: De steun in je lage rug kenmerkt zich door een bolle vorm. Plaats je lage rug goed tegen deze steun aan. Extra check: Plaats je handen net boven je broeksriem en voel of de steun van je rugleuning hiertegen aan komt;
  • Basisregel 4: Stel je weerstand van bewegen af op basis van je lichaamsgewicht. Bij een rechtop zittende houding moet je dus nog steeds voldoende steun in je rug voelen;
  • Basisregel 5: De ideale tafelhoogte is op ellebooghoogte: dé richtlijn die aangehouden kan worden. Op deze manier wordt het gewicht van je armen goed ondersteund of gedragen;
  • Basisregel 6: Als je recht voor je uitkijkt, dan moet de bovenrand van het scherm op ooghoogte zijn;
  • Basisregel 7: De juiste kijkafstand van het beeldscherm moet op armlengte afstand zijn. Extra check: Strek je arm uit en kijk of je het scherm kan aanraken;
  • Basisregel 8: Plaats de toetsenbord 15 cm vanaf de rand van de tafel. Zo kunnen je voorarmen goed rusten op tafel;
  • Basisregel 9: Zorg bij het gebruik van een muis voor genoeg ruimte. Het moet mogelijk zijn om bewegingen vanuit de hele arm te kunnen maken;
  • Basisregel 10: Het wordt aangeraden om 2 meter afstand te houden van het buitenlicht. Op deze manier krijg je hier geen nadelige invloed van. 
Voor alle werkgevers: ga zo door! Met bovenstaande tips kunt u er in ieder geval voor zorgen dat uw werknemers verantwoord thuis kunnen blijven werken op een ergonomische werkplek. 

Bovenstaand artikel is een verdieping op onze vorige artikel"Thuiswerken doe je zo". Benieuwd naar dit artikel? Lees het hier. 

Vind op onderwerp