Minimumlonen 2020 bekend

Wettelijk minimumloon en jeugdloon per 1 januari 2020. Lees verder

Hostmanship, 6 do's en 3 don'ts voor jou als medewerker

Hostmanship, 6 do's en 3 don'ts voor jou als medewerker
Hostmanship is een vrij nieuwe term en gaat een stap verder dan klantgerichtheid. Bij Hostmanship geef je mensen het gevoel dat ze welkom zijn, meer dan welkom. Dit kan in allerlei opzichten, zowel prive alsmede zakelijk.

Zakelijk geldt dit niet alleen voor de branches zoals de horeca, klantenservice en de retail. Hostmanship wordt steeds populairder, zelfs op kantoren wordt de filosofie steeds meer gebruikt. Ben jij al bekend met de term Hostmanship?
Topbaan in Amsterdam! HR medewerker

Topbaan op Schiphol! Security Host

6 do's & 3 don'ts voor jou als medewerker

Jij als medewerker zorgt er met het uitstralen van de Hostmanship mentaliteit voor dat de dienstverlening van jouw organisatie naar een hoger niveau wordt getild. Hoe leuk is dat! Maar hoe doe je dat eigenlijk? Wij hebben de do's en don'ts van Hostmanship voor je op een rij gezet.

De Hostmanship do's:
  1. Behandel de klant zoals je zelf behandeld wilt worden
  2. Zorg voor een continue dialoog
  3. Doe wat je belooft'
  4. Creëer de WOW-beleving 
  5. Open houding
  6. Service met een oprechte glimlach

De Hostmanship don'ts:
  1. Niet doen wat je belooft
  2. Gesloten houding
  3. In discussie gaan met klanten en collega's 

De Hostmanship do's


1. Behandel de klant zoals je zelf behandeld wilt worden
Kruip in de huid van je klant. Vraag jezelf  af hoe jij het zou ervaren als je zo gastvrij en service gericht behandeld zou worden als jij nu doet bij jouw klanten. Vergeet niet, Hostmanship is een mind-set.

2. Zorg voor een continue dialoog
De dialoog aangaan met klanten vraagt om moed. Je zet vooroordelen aan de kant en stelt jezelf open. Je stapt actief op klanten af, start een dialoog en zorgt dat het een dialoog blijft. Je toont oprecht interesse en denkt mee.  Alleen zo is het mogelijk om de juiste vragen te stellen en de behoefte van de klant te achterhalen.

3. 'doe wat je belooft'
 'Doe wat je belooft', het lijkt zo vanzelfsprekend. In de praktijk pakt dit vaak anders uit. Zorg dat je geen uitzonderingen maakt. Houd goed in de gaten wat je zegt en maak altijd de afweging: 'Ben ik ook daadwerkelijk van plan en bevoegd om dit te doen? Of breng ik de klant in de war met (te hoge) verwachtingen en wordt de klant achteraf teleurgesteld?' Maak beloftes, en maak deze beloftes waar.

4. creëer het WOW-effect
Hostmanship draait om een voortdurende zoektocht naar het WOW-effect, waarbij je je klanten positief verrast. Door het creëren van het WOW-effect geef  je meer dan je belooft. Jij streeft er met je Hostmanship mentaliteit naar om de gastvrijheidsbeleving te creëren met een positieve herinneringswaarde. Klanten komen terug en bevelen jou (en de organisatie) aan. Je gaat het zien, jouw klanten worden loyaal.

5. Open houding
Een open houding naar zowel klanten als collega's is het startpunt van Hostmanship. Als je een open houding aanneemt, straal je een 'welkomstgevoel' uit. Dit zorgt voor een beter gevoel over jezelf en zal meerwaarde geven aan je werk. Je krijgt meer energie en haalt meer voldoening uit je werk. Hoe prettig vind jij het als iemand een open houding naar je aanneemt?

6. Service met een oprechte glimlach
Behulpzaamheid staat centraal bij het uitdragen van Hostmanship. Behulpzame medewerkers zetten zichzelf op de achtergrond en focussen zich op de behoefte van de klant.

Jij biedt service met een oprechte glimlach. Wat hiermee wordt bedoeld? Je toont oprecht interesse in de klant, straalt trotsheid uit en laat zien dat je de klant oprecht wilt helpen. Of je nou vrolijk of niet vrolijk gehumeurd bent, te allen tijde bied jij de bezoeker service met een glimlach. Hierbij behandel je elke klant als uniek. Ook al is het de honderdste klant die jij helpt die dag, je behandelt de klant alsof het de eerste is.

Pas alle do's eens toe en bekijk wat voor gevoel het jezelf geeft. Vergeet niet de Hostmanship don'ts door te nemen.

De Hostmanship don'ts


1. Niet doen wat je belooft
Het niet nakomen van beloftes is een van de grootste ergernissen van mensen.
Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van wat jouw organisatie wil uitstralen en wat de minimale beloftes zijn die zij doet aan de klanten.

Beloof je iets? Zorg dat je deze beloftes meer dan waar maakt. Het niet nakomen van beloftes leidt tot slechte reviews en negatief gevoel bij de klant en wellicht ook bij jezelf.

2. Gesloten houding
Als je een winkel binnen loopt en iemand staat met zijn armen over elkaar en geeft geen enkel teken van herkenning, wat voor gevoel heb jij hierbij? Juist, bij een gesloten houding creëer je afstand en geef je mensen niet het gevoel dat ze welkom zijn. Let altijd goed op je houding, kijk regelmatig in de spiegel of vraag feedback aan je collega's.

3. In discussie gaan met klanten en collega's 
Een absolute don't is in discussie gaan met collega's in het bijzijn van klanten. Voer ook nooit persoonlijke gesprekken met collega's en al helemaal niet waar klanten bij zijn.

Geef klanten een teken van herkenning en stel ze centraal. Ga hierbij nooit in discussie met klanten. Je bent er tenslotte om hulp aan te bieden.

Vacatures
Ben jij zeer behulpzaam, klantgericht en geeft het helpen van mensen jou voldoening? Bekijk ons vacatureoverzicht hier!

Hostmanship, een filosofie gebaseerd op de kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn. Lees er hier meer over!


Vind op onderwerp