Inge & Noortje – Back to Black Coffee

Amsterdam kent vele koffiebarretjes; Back to Black Coffee is daar een van. Deze specialty coffeebar is opgericht door vriendinnen Inge Bulthuis & Noortje Vlutters. Naast het runnen van Back to Black doen de dames veel meer en hebben ze zelfs een eigen branderij. In dit interview vertellen ze hier meer over. 

“Van jongs af aan hebben wij elkaar leren kennen via de scouting en sindsdien zijn we vriendinnen. Samen hebben we al mooie reizen gemaakt. Tijdens deze reizen hebben we vele koffiebarretjes bezocht waar we inspiratie hebben opgedaan. 

We hadden het er namelijk vaak over hoe leuk het zou zijn om samen een koffiebar te openen. Toen was het moment daar dat we allebei werk deden dat we niet echt leuk vonden en waar wij geen voldoening uithaalden. We besloten om samen onze eigen koffiebar te openen: de geboorte van Back to Black Coffee. 

In de zomer van 2014 hebben wij onze eerste deuren geopend in hartje Amsterdam. Onze eerste specialty coffeebar aan de Weteringstraat was een feit. Inmiddels zijn we uitgegroeid van specialty coffeebar naar een kleine onderneming. 

Zo branden we onze eigen koffie, hebben we twee bars in Amsterdam (één in het centrum en één in de staatsliedenbuurt), een eigen bakkerij waar we ons volledig assortiment zelf bakken en een officiële SCA trainingsruimte waar we gecertificeerde koffietrainingen geven. 



De rol van duurzaamheid 
Allebei vinden we duurzaamheid enorm belangrijk. Ook vinden we traceerbaarheid belangrijk. Om deze reden werken we alleen samen met groene (ongebrande) bonen importeurs die dezelfde waarde hebben. 

Onze importeurs vertellen ons waar de koffie vandaan komt, waar we eventueel samen met hun op bezoek kunnen bij de boerderijen waar onze koffie vandaan komt en waar we dus weten wat de boer betaald krijgt voor de boon. 

We vinden keurmerken niet eens zo belangrijk. Vaak zien we juist dat kleine boeren die heel goed werken ook niet per se een keurmerk hebben omdat dat te duur voor ze is. Verder is duurzaamheid verweven in ons hele bedrijf. 

De producten die wij gebruiken in onze bakkerij zijn veelal lokaal en/of biologisch en doordat we alles zelf maken weten we ook precies wat erin zit. Daarnaast gebruiken we als take-away materiaal nagenoeg alleen papier; zelfs de deksels van onze to-go bekers zijn papier en geen plastic. 

We zijn erg anti-waste en proberen voor alles een circulaire oplossing te vinden. Koffie leveren we bij onze wholesale klanten bijvoorbeeld in emmers die we weer terugnemen en dus niet in zakken die weggegooid worden. 

Het Zwarte Bekerplan 
Tijdens deze coronacrisis hebben we nog iets nieuws geïntroduceerd, namelijk het Zwarte Bekerplan. Inge kwam met dit idee toen het gebruik van to-go cups enorm toenam aan het begin van de coronacrisis. 

In plaats van telkens een nieuwe to-go beker werken we met zwarte bamboe bekers. Onze gasten kunnen deze voor slechts 5 euro kopen. Het verschil in de daadwerkelijke kostprijs van de beker en de 5 euro wordt volledig geïnvesteerd in permacultuur en herbebossing op koffieboerderijen. 

Deze bekers kan je vervolgens vies weer inleveren bij alle deelnemende koffiebars. Een nieuw drankje krijg je weer in een schone beker mee. De lijst met koffiebars die deelnemen groeit nog steeds en bestaat nu al uit 8 lokale Amsterdamse bedrijven.

Ons dieptepunt & succes  
Voor ons was de coronacrisis helaas het grootste dieptepunt voor Back to Black, net als voor vele andere horecaondernemers. Het wegvallen van een groot deel van onze inkomsten zorgde voor veel onzekerheid. Gelukkig is het ons wel gelukt om op beide locaties van de koffiebars voor het grootste deel van de tijd in ieder geval voor take-away open te blijven. 

Het openen van onze koffiebranderij waar we ook voor andere bedrijven branden rekenen we zeker tot een succes. Onze koffie kunnen we namelijk door heel Nederland en daarbuiten leveren. 



Tips voor startende ondernemers
Doe vooral wat je leuk vindt. Als je ergens vastzit waar je je niet goed voelt, dan zal dit geen voldoening geven. Het werkt namelijk aanstekelijk als je ergens een passie voor hebt. Je product of bedrijf zal dan ook alleen maar beter lopen. 

Droom & ambities
Wij willen nog veel koffie origins bezoeken. Ook willen wij van Back to Black een volledig circulaire onderneming maken. Verder willen we nog meer groeien met onze branderij. Kortom: we zijn in de toekomst zeker nog genoeg van plan.”

www.backtoblackcoffee.nl
www.instagram.com/backtoblackcoffee/

Vind op onderwerp

AMSTERDAM DUURZAAM ONDERNEMEN