Michiel Vos - De Pindakaaswinkel

Michiel Vos - De Pindakaaswinkel

Ondernemen begint met een droom, een onwrikbaar doorzettingsvermogen en liefde voor wat je doet of wat je lekker vindt. Zo heeft Michiel Vos, die van kinds af aan dol is op pindakaas, zijn eigen pindakaaswinkel met 10 verschillende smaken pindakaas geopend. Het klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar hoe gaat het in z’n werk om een winkel te openen? Michiel vertelt zijn verhaal.

“Als boerenzoon at ik elke dag pindakaas. Het was, en is, mijn favoriete beleg en ik combineerde dat met van alles. Zo is eigenlijk het idee ontstaan om tien verschillende smaken pindakaas te maken. Voor ik met die droom aan de slag ging, nam ik andere stappen. Zo maakte ik deel uit van een boerderij in Colombia en zette ik saladebars in Amsterdam op. Hoewel beide acties niet helemaal goed afliepen, leerde ik ervan. 

Toen ik in 2016 in Amsterdam woonruimte vond, kwam mijn pindakaasdroom weer tot leven. Een deel van mijn appartement komt uit op een winkelstraat en heeft een kantoor/woonbestemming. Hier besloot ik met support van mijn toenmalige vriendin De Pindakaaswinkel te openen.

10 smaken
Hoe ik precies moest beginnen wist ik niet. Mijn vrienden vonden het in ieder geval een goed idee of moesten er een beetje om lachen. Toen ik de letters ‘De Pindakaaswinkel’ op de ruit plakte, constateerde ik dat dit de eerste pindakaaswinkel van Nederland is en dat ik de enige ben met tien verschillende soorten smaken pindakaas: dat voelde meteen goed. Eerlijkheidshalve had ik zeven van de tien recepturen klaar en ik moest heel snel de andere drie recepturen gaan ontwikkelen.

Naast de naturel pindakaas hebben we Dadel Kaneel, Stroopwafel Kaneel, Koffie Zeezout, Karamel Zeezout, Chilipeper Citroengras, Witte Chocolade, Kokos Zeezout, Knoflook Gebakken Ui en Sport, met meer dan 30 gram eiwit per 100 gram door plantaardige proteïnen. Welke het lekkerst is? Dat zou je zelf moeten proeven, op de website staan alle soorten en pakketen waaronder de 10 mini’s als proefpakket.

Mediagekte
De winkel trok meteen gigantisch veel aandacht. Er werd een blog geschreven waardoor radiostations, verschillende kranten en tijdschriften aanklopten bij De Pindakaaswinkel. Er was nog geen pot verkocht maar er waren al meer dan 5.000 volgers op facebook. In die periode had Calvé 6.000 volgers. De Pindakaaswinkel was direct naar de pindakaastop gestegen! En één ding was duidelijk: Nederlanders houden van pindakaas! 

Scheve etiketten 
De Pindakaaswinkel zou een ode aan de pinda worden! Het bedrijf is ontstaan met hulp van vrienden en familie die onder andere meehielpen met de inrichting van de winkel en het maken van het logo ‘Pindabaas’. Volgers op Facebook en Instagram hebben voor meer bekendheid gezorgd. We hebben dit allemaal op eigen kracht opgebouwd.

In de eerste periode ging niet alles perfect. Zo zaten sommige etiketten scheef, en bevatten enkele potten helemaal geen etiket. Mensen stonden echter in de rij. Voor mij was het belangrijk te verbeteren want voor de lange termijn wilde ik dat alles helemaal goed zou zijn. 

Eerlijk product
Ik wil de lekkerste pindakaas maken en vind gezond eten ook heel belangrijk. Het uitdenken van de smaken was een hele klus waarbij het testen aan de keukentafel plaatsvond. Ik wilde graag dezelfde stroperigheid als honing omdat ik bijenboer ben geweest. 

Behalve mooi gebrande Argentijnse pinda’s zit er kokosolie in onze pindakaas. Palmolie gebruiken we niet. Ook werken we niet met toegevoegde suikers en kunstmatige smaakstoffen. Hiermee is het een eerlijk product.

Tip voor jonge ondernemers
Doe het! Probeer veel en start klein.

www.depindakaaswinkel.nl

Deze blog maakt deel uit van de rubriek Eigen Baas. Ben jij ook een bedrijf aan het opzetten? Of heb je een bedrijf opgezet in Amsterdam als (student)ondernemer op een innovatie en duurzame manier? Of ken je iemand uit jouw omgeving? Laat het ons weten via pr@werkstudent.nl
Wie weet is jouw verhaal of van iemand uit jouw omgeving binnenkort hier te lezen op onze website!

Vind op onderwerp