Moritz Huber – SauerCrowd

Moritz Huber – SauerCrowd

Moritz Huber is het gezicht achter SauerCrowd en houdt zich bezig met duurzame consumptie en productie. Zo zijn de producten van SauerCrowd verkrijgbaar in bijna elke biologische winkel in Nederland. Lees mee en kom meer te weten over het SauerCrowd verhaal. 

“Na mijn studie aan de culinaire kunstacademie werkte ik voor zo’n 8 jaar in een aantal van de beste restaurants van Europa. Ik werkte samen met Michelin sterrenchefs en leerde alles over traditionele versus moderne gerechten. Ook leerde ik hier alles over de kunst van het fermenteren. Bij fermentatie worden bacteriën, schimmels of gisten gebruikt om een ander voedingsmiddel te maken. Vaak om een product te conserveren of smaakvoller te maken. 

De manier waarop ons voedselsysteem werkt en de manier waarop we onszelf voeden is in de meeste gevallen onhoudbaar. Bovendien ligt de focus meer op comfort & gemak dan op het maken van echt gezond voedsel. 

Zelf ben ik gevoelig voor veel soorten voedsel en heb ik veel allergieën en intoleranties gekend in het verleden. Daarom besloot ik om mezelf verder te verdiepen in de wereld van de microbiologie en de connectie tussen de darmen en de gezondheid. 

Zo wilde ik bijvoorbeeld begrijpen hoe de microbiologie van onze darmen werken en wat het verband is tussen ons eten en onze cognitieve functies. Ik studeerde in Nederland, Frankrijk en Italië. 

De focus was hierbij gericht op ondernemerschap, voedsel, gezondheid, microbiologie en wat de uitdagingen zijn in het huidige voedselsysteem. Dit heeft geleid tot de start van mijn onderneming; SauerCrowd. 

Eerlijk voedselsysteem
Met SauerCrowd produceren we duurzame, plantaardige en darmvriendelijke gefermenteerde producten zoals Kimchi, plantaardige gefermenteerde boter en ongepasteuriseerde zuurkool met als doel om ons voedselsysteem van onderop te veranderen. 

Zo zijn al onze producten gemaakt van voornamelijk lokale ingrediënten afkomstig van Nederlandse biodynamische boerderijen, krijgen de boeren een eerlijke prijs voor de producten en zorgen we dat onze kringen gesloten zijn. 

Zo kunnen boeren de biodiversiteit in hun grond behouden, sporen we regeneratieve landbouw aan en brengen we de resten van productie als compost naar bijvoorbeeld de Stadsgroenteboeren in Amsterdam-West. 

Op deze manier geven we een goed voorbeeld van hoe een eerlijk voedselsysteem met gezond eten eruit kan zien. Ons motto is: We geven biodiversiteit terug aan de mens én moeder natuur. Zo stellen we mensen in staat om voedsel- en levensstijlkeuzes te maken die niet alleen ons eigen welzijn verhogen maar ook de collectieve energie van moeder aarde. 



Invloed van voeding 
Met SauerCrowd willen wij graag meegeven waarom het zo belangrijk is om te zorgen voor een goede darmgezondheid en biodiversiteit van binnenuit. Het voedsel dat we eten heeft namelijk een directe invloed op ons welzijn en ook op onze geestelijke gezondheid. Verbinding maken met jezelf, ontstressen en ontspannen is een proces dat zowel holistisch, lichamelijk als geestelijk is. Voeding maakt onderdeel uit van dit proces. 

Ik wil met SauerCrowd de bacteriële diversiteit en darmgezondheid bij mensen vergroten. Maar om mensen dit te laten begrijpen zijn we heel veel bezig met storytelling en de wetenschap die er is. Wij delen dit met onze volgers, the crowd. Dit is een grote focus van SauerCrowd. Zo kun je op onze site en social media veel blogs, journals en video’s met informatie vinden. 

Onze succesen 
Met SauerCrowd hebben we al een aantal successen behaald. Zo hebben we in 2020 meer dan 10.000 mensen bereikt met onze sociale media en website die het belang van diversiteit in de bodem en de menselijke gezondheid delen. 

Ook verkoopt bijna elke biologische winkel in Nederland onze Nederlandse kimchi en twee andere smaken gefermenteerde groente (Golden Kraut en de Purple Rain Kraut). We hebben hiervoor 12 ton biologisch-dynamisch lokale groenten vanuit de stadsboerderij in Almere en uit de boerderijen in de regio van Alkmaar gehaald en die boeren daarmee kunnen steunen.  

Ons succes van dit jaar is dat we onze gefermenteerde plantaardige boter genaamd Fermented B(e)tter willen lanceren. Deze plantaardige, gefermenteerde boter heeft 60% minder impact op het milieu in vergelijking met roomboter en heeft toch dezelfde smaak en romigheid. Met alleen fairtrade en bio ingrediënten, een klassieke fermentatie voor de goede nutriënten en de beste oliën vol omega’s. 



Ups & downs

Als ondernemer met een eigen business is het een continu proces van ups en downs. In de afgelopen twee jaar zijn er meerdere momenten geweest waarin ik het ondernemen heb willen opgeven.

Al helemaal wanneer je werkt aan iets wat nieuw en innovatief is, kan het vermoeiend zijn om keer op keer uit te leggen waar je mee bezig bent. Om elke dag gemotiveerd op te staan is het dus belangrijk om een gebalanceerde levensstijl te hebben. 

Wanneer je goed wil doen voor de ander en het milieu, is het ook belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Dit doe ik bijvoorbeeld met ochtendrituelen, yoga, de natuur in gaan, en (cacao of meditatie) ceremonies met vrienden. 

Ik neem een stap terug wanneer ik weer een gevoel van ontevredenheid voel waarbij het lijkt alsof echt niemand geeft om wat ik probeer te bereiken. Op zulke momenten zoom ik uit en verbind ik weer met mezelf en waarom ik deze missie heb. 

Tips voor startende ondernemers 
Mijn tip is om deel te nemen aan een bepaald start-up programma voordat je all-in gaat. Zo kom je er in ieder geval achter of er een markt is voor jouw ideeën. Programma’s voor food business zijn bijvoorbeeld te vinden bij Impact Hub, de Kitchen Republic Academy (die heb ik gedaan) of de programma’s bij de Flevocampus. In mijn ogen is dit zeker de moeite waard. 

Op een gegeven moment moet je gaan opschalen en wil je groter worden en moet je ook op zoek gaan naar investeringen. Hier moet je zeker op voorbereid zijn, want investeerders zijn superkritisch. Maar pas op, als je iets manifesteert, kan het misschien echt uitkomen. Wees dus voorzichtig in wat je wenst en wees voorbereid op wat je tegemoet kan komen. 

Dromen & ambities 
Mijn droom is om samen met andere ondernemers nieuwe producten te innoveren. Ook wil ik meer boeren ondersteunen in de overgang naar regeneratieve en biologische landbouw. Verder wil ik de focus blijven leggen op de bewustwording van mensen over het belang van voeding in relatie tot de gezondheid van mens en moeder natuur. 

Het is een vrij grote reis om onze missie over te brengen. Zo weten veel mensen nog lang niet genoeg over gefermenteerde voeding en wat het belang is van voedsel en stressvermindering op het menselijk microbioom en wat de impact kan zijn voor onze geestelijke gezondheid. (die gut-mind connectie) Er is in de toekomst dus nog veel te doen en te delen, maar onze crowd groeit met de dag, dus ik heb er volop vertrouwen in.” 

Sauercrowd.nl
www.instagram.com/sauercrowd.nl/



Vind op onderwerp

AMSTERDAM DUURZAAM ONDERNEMEN