Sanne Cornelissen – Fé Atelier

Sanne Cornelissen is het gezicht achter Fé Atelier en heeft maar liefst twee bedrijven opgericht waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat: Facemasks.Amsterdam en First Adventures.  Dit doet ze naast haar vaste baan. Hoe houdt ze alle ballen hoog? Én wat voor rol speelt duurzaamheid? Lees mee en laat je inspireren. 

“Aan het begin van de coronaperiode kwam ik op het idee om eindelijk eens kleding te maken met de naaimachine. Mijn moeder is namelijk naaister van beroep. Via FaceTime heb ik van haar de eerste stappen geleerd. In deze periode werd het dragen van een mondkapje verplicht. Zo kwam ik samen met mijn vriendin Demi tot het idee om hier iets mee te gaan doen. 

Bij de Kamer van Koophandel hebben we ons ingeschreven onder de naam Fé Atelier. Vrijwel direct zijn we ons eigen bedrijf gestart in mondkapjes: Facemasks.Amsterdam.  
Demi was verantwoordelijk voor de website en socials. Ik maakte in het begin samen met mijn moeder de mondkapjes. 


Maar op een gegeven moment ging het zo hard dat mijn moeder het overnam samen met een aantal andere naaisters. De mondkapjes zijn gemaakt van natuurlijk materiaal, van linnen. Ook zijn ze wasbaar én duurzaam. 

Voor Facemasks.Amsterdam doe ik momenteel iets minder dan voorheen, want mondkapjes zijn steeds minder nodig.  Al mijn energie en tijd gaat nu voornamelijk uit naar mijn andere bedrijf. Onder Fé Atelier ben ik samen met mijn moeder ons eigen familiebedrijf in kindertuinbroeken gestart: First Adventures. 

First Adventures 
Vorig jaar ben ik  voor het eerst tante geworden van mijn neefje Sam. Door onze nieuwste familielid ben ik geïnspireerd geraakt om iets te doen met kinderkleding. Met First Adventures maken wij stijlvolle kinderkleding die generaties lang meegaat.

Zelf zit ik niet meer achter de naaimachine, omdat ik hier geen tijd meer voor heb. Doordeweeks werk ik namelijk ook in vaste dienst bij een reclamebureau als gedragswetenschapper. In de avonden en op mijn vrije dagen ben ik bezig voor First Adventures waar ik dan van alles voor doe.

Zo houd ik me bezig met zaken als de administratie en financiën, social media en marketing, de website en klantenservice, het optimaliseren van de tuinbroekjes voor de beste fit en mooiste ontwerp tot het nadenken en ontwikkelen van nieuwe collecties (materialen en kleuren). 



Rol van duurzaamheid
Duurzaamheid staat bij ons centraal. Ik vind het ook belangrijk om hier rekening mee te houden. Ten eerste doe ik dit in het materiaal. Ik zoek naar natuurlijke en eco-vriendelijke stoffen, uiteraard geen polyester, het liefst ook stoffen met een keurmerk. 

Hier ben ik volop mee bezig en continu naar op zoek. Dit is namelijk nog best lastig. Zo ga ik bijvoorbeeld in september met mijn moeder naar München naar een grote stoffen beurs om de markt verder te verkennen. 

De focus op duurzaamheid komt niet alleen terug in het materiaal. Met de pasvorm van de tuinbroekjes houden we ook rekening, doordat deze broekjes verstelbaar zijn kunnen kinderen het een stuk langer aan dan ‘normale’ kleding.

Ook zijn de outfits niet seizoensgebonden dus je kan alles het hele jaar door dragen. In de zomer zonder rompertje en in de winter bijvoorbeeld met een leuke kabeltrui eronder. 

Ten slotte zorgt de kwaliteit van het tuinbroekje en de kwaliteit van het materiaal ervoor dat het lang meegaat. De kledingstukken kunnen weer doorgegeven worden aan broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes of kennissen; weer een vorm van duurzaamheid. 

Huidige situatie 
Met Fé Atelier heb ik niet per se een dieptepunt meegemaakt, maar je merkt bijvoorbeeld nu wel dat het minder hard gaat met de mondkapjes. Toen was er een hele grote vraag naar mooie mondkapjes. Het was in Nederland ook best nieuw en iedereen moest het dragen. 

De doelgroep was groot, mensen zochten er naar en kwamen zo makkelijker bij ons terecht. Dat is bij kinderkleding natuurlijk anders. De doelgroep van First Adventures is een stuk smaller, het product is duurder en er is geen ‘verplichting’ om het aan te schaffen. De stijl van de kleding moet ook wel echt bij je passen. 

Voor Facemasks.Amsterdam hebben we in een jaar tijd wel bijna 20.000 mondkapjes gemaakt en verkocht. Er was een periode waarin de bestellingen maar binnen bleven stromen. Én je iedere dag wel weer iets te vieren had. Ook hadden we best wat webshops en winkels die de mondkapjes inkochten. 

Dit verkochten ze weer verder wat natuurlijk voor ons heel cool was. Dit succes heb ik bij First Adventures ook in kleinere vorm gehad, waarin ik zag dat het effect van influencers toch wel heel groot is. Bij First Adventures ben ik nog erg bezig met het bouwen aan het merk. Eind augustus gaan we echt adverteren en lanceren. 

Tips voor startende ondernemers 
Voor mezelf heb ik wel echt een persoonlijk succes ervaren. Ik heb gemerkt dat ik het enorm leuk vind om te ondernemen, vooral naast mijn vaste baan. Het geeft een hele fijne afwisseling, ik krijg er veel energie van en raak dan wel geïnspireerd via First Adventures waardoor ik dat weer kan gebruiken voor mijn baan bij het reclamebureau, en vice versa.

Dit wil ik ook iedereen aanraden, als je dat natuurlijk wil, om ook iets voor jezelf te doen naast een vaste baan. Dit geeft namelijk zo’n fijne afwisseling in je leven. Het is niet moeilijk: start gewoon, want wat heb je te verliezen?



Dromen & ambities
Eigenlijk heb ik heel veel dromen. Allereerst wil ik natuurlijk groeien met First Adventures. De focus is nu gericht om verder te bouwen aan dit merk. Ik zou het mooi vinden dat ik over een paar jaar inkopers heb die mijn kledingstukken doorverkopen. 

Verder is mijn ambitie om continu te blijven leren, iedere dag weer een beetje beter worden en me zo steeds verder te ontwikkelen. Zowel als ondernemer als in mijn baan als gedragswetenschapper. Ik wil toewerken naar de allerbeste versie van mezelf.”

www.fe-atelier.com
www.instagram.com/facemasks.amsterdam/

www.first-adventures.com
www.instagram.com/firstadventures.amsterdam/