Scoor jij met je openingszin?

Scoor jij met je openingszin?

Heb jij onlangs indruk kunnen maken met die ene briljante openingszin? Die perfecte woordcombinatie waarmee elke deur voor je opengaat? In deze post willen wij je iets meer vertellen over het effect of non-effect van de openingszin.

De openingszin in Real Life

Als jij denkt dat je blijvende indruk maakt met je openingszin, vergeet het. De eerste indruk is al gemaakt met de manier waarop je binnen kwam. Die is bepalend.

Alleen als je CV klopt wordt je motivatiebrief gelezen.

Een intercedent / recruiter kijkt in eerste instantie naar je CV. Deze moet overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Klopt je CV inhoudelijk niet of staan er taalfouten in, dan zal je brief niet worden gelezen.

Is een goede openingszin overbodig?

Een goede gespreksopener kan uitstekend van pas komen om bij aanvang een gewenste indruk op je gesprekspartner te maken. Je laat daarmee de ander 'even nadenken', wat je iets meer bewegingsruimte geeft. Let wel het is een moment. Adequate opvolging hiervan is essentieel.

Social talk

Daarbij kan de 'social talk' die meestal voor het 'echte gesprek' plaatsvindt, ook een uitstekende gelegenheid zijn om bepaalde vaardigheden / bijzonderheden / talenten onder de aandacht te brengen. Hiermee kan je het gesprek in een ander licht zetten. Probeer overigens niet om het initiatief volledig naar jezelf toe te trekken.

verwijs naar een eerder gehouden contact

Als je naar aanleiding van de vacature telefonisch contact hebt opgenomen (aanrader) dan zou je dat zeker moeten vermelden in je openingszin. Een ander contactmoment kan bijvoorbeeld tijdens een beurs, op een congres, in de pauze van een symposium of een andere meetup zijn. Benoem het eerdere contact, en refereer naar desbetreffende persoon (verzamel visitekaartjes).

Goede openingszinnen in een sollicitatiebrief voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • persoonlijk
  • juiste toon

persoonlijke openingszin

Door je richten op bijvoorbeeld een actualiteit in de branche of (beter) bij het bedrijf kan je de aandacht naar je toe trekken. Benoem de functie waarop je solliciteert en geef aan wat je hierin aanspreekt. Bedenk goed wat je eerste reactie was toen je de vacature zag. Probeer dat gevoel te formuleren.

de juiste toon

Kijk op de website en spit de vacature goed door. Vertaal de tone-of-voice terug in je eigen motivatiebrief en zeker in je openingszin. Het verschil tussen formeel en informeel is hierbij essentieel.

koppel je tagline op je CV aan je openingszin

Door een krachtige tagline op je Curriculum Vitae te plaatsen heb je de mogelijkheid om jezelf neer te zetten. Deze indruk kan je versterken door in je motivatiebrief je belangrijkste doel of eigenschap, die in je tagline naar voren komt, te herhalen.

de openingszin staat niet alleen

Zie de openingszin niet als zin alleen, maar kijk goed naar alles wat de eerste indruk positief of negatief kan beïnvloeden. Per slot van rekening kan geen enkele 'oneliner' de indruk wegnemen die een slechte adem achterlaat.

Vind op onderwerp