Sofia & Jeroen – Blokzeep

Sofia & Jeroen – Blokzeep
Voor Sofia & Jeroen is een plasticvrije badkamer heel gewoon. Ze vinden het dan ook absurd dat shampoo flessen nog zo normaal zijn.
Daar hebben zij dan ook verandering in gebracht; de oprichting van blokzeep. Lees mee en ontdek hoe je zelfs in de badkamer plastic kan verminderen.

"Vorig jaar november zijn we live gegaan met Blokzeep. Dit was echter niet het begin van ons ondernemersverhaal, want in 2019 begonnen we met onze andere website MyFoodways.nl. Bij onze start merkten we dat we nog erg zoekende waren. Toch zagen we al snel dat het verminderen van single-use afval een richting was waar we nog veel mogelijkheden in zagen.

Én waar onze interesses naar uitgingen. We zijn op MyFoodways begonnen met het verkopen van producten als wasbare wattenschijfjes en wasbaar maandverband, maar bijvoorbeeld ook herbruikbare lunchwraps. Zo zijn we eigenlijk steeds dieper en dieper in de wereld gekomen van producten die single-use afval tegengaan.

Via deze weg kregen we ook steeds meer interesse in andere producten; de shampoo bar fascineerde ons. We vonden (en vinden) het absurd dat shampoo flessen zo normaal zijn in de douche, terwijl er eigenlijk prima alternatieven bestaan. Sofia besloot daarom om haar baan op te zeggen en samen zijn we toen begonnen met Blokzeep.

Zo natuurlijk mogelijk
Onder het merk Blokzeep verkopen we producten met als doel om plastic afval in specifiek de badkamer te verminderen. Dit zijn producten als shampoo, body & conditioners bars maar ook safety razors van bamboe en metaal zodat ook plastic wegwerpmesjes overbodig worden. Binnenkort lanceren we ook een geheel nieuwe lijn met deodorant crèmes, volledig natuurlijk en vrij van parfum.

We verkopen onze producten primair via onze website blokzeep.com, maar ook steeds meer via partners door het hele land. Dagelijks zijn we bezig met verschillende werkzaamheden zoals het opzetten van samenwerkingen met partners of het doorontwikkelen van onze website. Maar ook met praktische zaken als bestellingen inpakken; ons werk is enorm gevarieerd en verveelt dus nooit.

Wat ons product ook bijzonder maakt is de verpakking. Deze is namelijk niet alleen plasticvrij, maar ook volledig Cradle-to-Cradle geproduceerd. Dit betekent dat onze verpakkingen onder andere volledig biologisch afbreekbaar zijn, inclusief de inkt. Verder is de productie CO2 neutraal en er komt geen afvalwater vrij.

Daarnaast zijn onze shampoo en conditioner bars zelf vrij van SLS, parabenen en palmolie. In onze body bars zit wel nog een minimale hoeveelheid SLS in, maar dit proberen we er natuurlijk graag uit te werken. Op deze manier maken we onze producten dus ook natuurlijker.



Duurzaamheid normaal maken
Wij vinden eigenlijk dat duurzaamheid heel normaal hoort te zien, niet iets uitzonderlijks. Zo proberen we om onze klanten zoveel mogelijk gemak te bieden om over te stappen op duurzame alternatieven. Dit is al een uitdaging op zich, want er zijn veel richtingen die je op kan gaan.

Een belangrijke eis die wij stellen aan onze producten is dat deze plasticvrij moet zijn; de schadelijkheid van plastic is voor ons onweerlegbaar. Daarnaast zijn er andere duurzaamheidskwesties waar wij ook over nadenken en mee bezig zijn. Hierbij is er niet een eenduidig antwoord op wat ‘goed’ is.

Zo wordt er bijvoorbeeld veel gesproken over de schadelijkheid van palmolie; een ingrediënt die wij ook vermijden. Palmolie zorgt namelijk voor ontbossing van het regenwoud, maar hiervan is de opbrengst per vierkante meter wel veel hoger dan bijvoorbeeld zonnebloemolie.

Als we dus zonnebloemolie zouden gebruiken, dan zou de ontbossing nog groter zijn. Er zijn dus niet altijd 100% goede antwoorden op wat duurzaam is en wat niet. We beseffen ons ook dat een plastic shampoofles niet het complete probleem is.

Uiteindelijk verbruik je bijvoorbeeld ook veel plastic als je groente & fruit koopt in de Jumbo. Maar we willen met Blokzeep ons steentje bijdragen en bovenal ook duurzaamheid normaal maken. We hopen dus ook dat we deels bewustzijn creëren bij de consument en deels stap voor stap plastic producten in de badkamer kunnen uitfaseren.

Onze uitdaging
Een constante uitdaging is onze voorraad goed beheersen. De combinatie van een groeiend aantal klanten en een productieproces dat vaak toch meer tijd kost dan we verwachten zorgen ervoor dat we er op tijd bij moeten zijn om onze producten op voorraad te houden.

Andersom gebeurt het ook wel eens; als een product opeens minder goed loopt dan je denkt, kan het zijn dat je zomaar een enorm overschot hebt wat veel ruimte en geld kost. Maar het allervervelendste voor ons is nee moeten verkopen aan klant of partner.

Of dat we iets verkopen dat toch niet meer op voorraad was. Dit hebben we helaas vaker meegemaakt afgelopen jaar. Zeker als je onverwacht hard groeit kan het zijn dat je plotseling niet meer genoeg voorraad hebt. Op korte termijn loop je dan eigenlijk alleen maar verkopen mis.



Dieptepunt maar tevens succes
Ons dieptepunt is eigenlijk ook ons grootste succes. Dat we keer op keer uitverkocht raken is eigenlijk heel positief; we kunnen namelijk meer verkopen dan we soms aankunnen. Het is hartstikke mooi om terug te kijken naar een jaar geleden en te zien dat ons idee goed heeft uitgepakt. Boven verwachting eigenlijk. Nu weten we niet wat de toekomst ons gaat brengen, dus des te mooier om soms te genieten van de ontwikkelen die je als bedrijf hebt doorgemaakt.

Tips voor startende ondernemers
Misschien een minder alledaagse tips, maar onze tip is om klein te denken. Je wordt namelijk doodgegooid met mensen die beweren dat je grootst moet denken en dat de droom moet zijn om de volgende Tesla, Amazon of Uber te worden. 

Laat je vooral niet van de wijs maken daardoor. De allergrootste bedrijven leven namelijk op miljarden euro’s aan investeringen, iets wat simpelweg niet zomaar te krijgen is als starter. Veruit de meeste ondernemers in Nederland zitten in het MKB.

Richt je als jonge ondernemer daarop, zorg dat je iets kan opzetten dat levensvatbaar is zonder dat het een enorme investering vereist. Een enorm bedrijf opzetten kan later nog, als je meer ervaring hebt en weet hoe het is om te ondernemen. Zelf kunnen we ook nog veel leren en wie weet waar ons dat zal brengen.

Dromen en ambities
We hebben eigenlijk nog zoveel dromen en ambities. We hopen ons assortiment natuurlijk verder uit te breiden met fantastische producten en met nog veel partners/winkels te mogen samenwerken. Een winkel of conceptstore zouden we ook fantastisch vinden of soms kunnen we discussies voeren over hoe we ons eigen productieproces op zouden zetten.

Toch bekijken we eigenlijk het meeste van dag tot dag. Iedere nieuwe kans brengt uitdagingen met zich mee; van het aannemen van mensen om ons team uit te breiden tot het ontwerpen van een nieuwe verpakking.

We genieten er iedere dag van om deze uitdagingen op te pakken. Zo maken we Blokzeep iedere keer een stapje beter en veelzijdiger. Dat is voor ons het belangrijkste!”

www.blokzeep.com
www.instagram.com/blokzeep_official/

Vind op onderwerp