Tips voor het geven en ontvangen van feedback

Tips voor het geven en ontvangen van feedback

Of je nu een bijbaan hebt of als starter werkt, feedback geven en ontvangen is iets wat je in vrijwel elke werksituatie wel tegen komt. Toch is iedereen niet even vaardig in het terugkoppelen van informatie over gedrag en prestaties van een ander. Lees hier hoe het wel werkt.

1. Zorg dat je kritiek niet kwetsend is. Als je kritiek wil geven, verwoord het dan op zondanige manier dat het doel ook bereikt wordt: dat iemand de kritiek ontvangt en er hopelijk ook iets mee doet.

2. Noem eerst iets positiefs dat verband houdt met het onderwerp. Beschrijf de situatie waar je kritiek op hebt op een objectieve manier. Spreek er dus geen oordeel over uit. Probeer niet het gevoel of gedrag van iemand anders te beschrijven of iemands gedachten in te vullen. Noem alleen objectieve feiten.

3. Spreek vanuit jezelf (in ik zinnen).

4. Vermijd het woord "maar."

5. Geef een suggestie over hoe iets beter zou kunnen of wat je anders zou willen.

6. Geef de ander gelegenheid voor een weerwoord. Volgens de regels zou iemand niet in verdediging hoeven te gaan, maar hij/zij ontvangst de kritiek en vraagt waar nodig om verduidelijking.
Voorbeeld (van wikipedia.org): Een ineffectieve feedback is: Jij maakt echt altijd dezelfde fouten! (als een collega bijv. weer wort met een t heeft geschreven)

Een effectieve feedback in dit geval zal zijn: Je hebt een mooi stuk geschreven (begin positief)
Ik lees hier wort met een t in plaats van wordt (wees concreet en praat vanuit jezelf).
Ik denk dat onze klant het storend vindt dat deze fout daar staat (geef de gevolgen aan)
Geef nu de collega de kans op een antwoord.

Vind op onderwerp