Top 10 redenen voor een slechte werksfeer

Top 10 redenen voor een slechte werksfeer
Het kunnen interne of externe factoren zijn, collega’s, je eigen humeur: soms is er nu eenmaal een slechte sfeer op het werk. Soms verdwijnt de slechte werksfeer weer binnen een paar uur of paar dagen, maar soms houdt het ook langer stand.
Dan wordt het vervelend voor de motivatie van alle medewerkers. Ook kan het lange termijn gevolgen hebben: een negatieve houding tegenover het werk, stress door het werk of zelfs een depressie door het werk.

Onderstaande top 10 zijn redenen voor een slechte werksfeer:

* Een fusie of overname. Fuseren betekent vaak dat medewerkers verplicht worden gesteld om een andere werkwijze te volgen of met andere collega’s samen te werken. Dit valt niet altijd even goed. Medewerkers kunnen hierdoor hun motivatie verliezen, waardoor een slechte werksfeer ontstaat.

* Een reorganisatie. Een reorganisatie brengt vaak veel spanningen met zich mee; iedereen is onzeker. Een reorganisatie kan zomaar een reden zijn voor ontslag. Uiteraard komen deze spanningen en onzekerheden de werksfeer niet ten goede.

* Te hoge werkdruk. Een slechte sfeer op het werk ontstaat ook vaak als bepaalde werknemers (of hele teams) een veels te hoge werkdruk hebben. Door bijvoorbeeld naderende deadlines, te veel hooi op de vork nemen of onhaalbare verwachtingen kan de werkdruk te hoog oplopen. En dat veroorzaakt stress, onrust en chagrijnige collega's. En zie daar: een slechte werksfeer is geboren.

* Een vervelende collega. Bij elk bedrijf kan het gebeuren: een vervelende collega. Zo eentje die altijd vervelende opmerkingen maakt, de concentratie verlaagt en eigenlijk alleen maar zorgt voor afleiding. Het afscheid van deze collega kan de werksfeer vaak positief beïnvloeden.

* Slechte communicatie. Slechte communicatie is één van de redenen waarom er een slechte werksfeer ontstaat. Immers zorgt slechte communicatie binnen een bedrijf of slechte communicatie in relatie tot je collega’s voor veel onderlinge verwarring en onduidelijkheid. Lees verder »

* Je manager. Een (interim) manager kan voor veel problemen op het werk zorgen. Als hij/zij een slechte aansturing hanteert, niet goed communiceert, weinig tot geen doelen stelt en de medewerkers niet kan motiveren, leidt dit vaak tot onrust.

* Negatieve cirkel. Als er al iets is voorgevallen op het werk of er hangt al een negatieve sfeer, dan is het vaak moeilijk om dit om te vormen tot positief denken. Medewerkers jutten elkaar vaak op, steken elkaar aan of zien het probleem groter dan het eigenlijk het is.

* Pesten op het werk. Ook in de ‘volwassenwereld’ komt pesten nog geregeld voor. Pesten op het werk is een veelvoorkomende reden voor een negatieve werksfeer. Lees verder »
 

* Demotivatie. Soms ben jij of zijn je collega’s gedemotiveerd. Dit werkt niet positief op het humeur van anderen. Aan de manager of aan jullie zelf de taak om elkaar weer te motiveren.

* Luie collega’s. Luie collega’s waar jij afhankelijk van bent voor je werkzaamheden zorgen niet echt voor een goede werksfeer. Jij raakt geïrriteerd en het werk komt niet af. Dit kan leiden tot confrontaties of een slecht humeur.

* En last but not least: niet lunchen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die de lunch overslaan, vaak negatiever zijn tegenover hun werk en collega’s. Ga dan ook gezellig mee lunchen!

Genoeg van al deze werksfeer verslechterende oorzaken? Kijk ook eens hoe je de werksfeer zelf kan verbeteren! 5 essentiële factoren die de werksfeer kunnen verbeteren.

Vind op onderwerp