Werk met het Eisenhower model

Werk met het Eisenhower model

Wil jij effectiever aan de slag gaan met jouw taken? Heb je dan wel eens gehoord van het Eisenhower model? In dit artikel gaan we in op deze timemanagement techniek en laten we zien hoe jij dit model in 2 of 3 stappen kan toepassen. 



Uitleg Eisenhower model

Het Eisenhower model is bedacht door Dwight Eisenhower, hij was de 34e president van Amerika en stond bekend als een productief persoon. Zo bedacht hij een techniek om effectiever om te gaan met bijvoorbeeld projecten of taken. De basis van het Eisenhower model is om prioriteiten te stellen. Het doel is dat je uiteindelijk meer taken verricht in minder tijd.

Wat houdt het Eisenhower model dan precies in? Het model heeft vier vlakken:
  1. Vlak linksboven: taken die belangrijk én dringend zijn. Deze taken moeten zo snel mogelijk worden gedaan.
  2. Vlak rechtsboven: taken die belangrijk zijn maar niet dringend. Deze taken mag je niet vergeten maar kunnen ingepland worden voor een later moment.
  3. Vlak linksonder: taken die binnen een bepaalde tijd gedaan moeten worden. Deze taken hoeven niet persé door jou verricht te worden en zijn dus niet belangrijk.
  4. Vlak rechtsonder: taken die niet dringend en belangrijk zijn. Deze taken kun je van je lijst schappen, vooral in drukke periodes.
Bovenstaande vlakken vormen de basis van het model en zorgen ervoor dat jij al jouw taken zo effectief mogelijk kan indelen en uitvoeren.

Aan de slag met het Eisenhower model 

Stap 1. Werk met een takenlijst

De basis van het Eisenhower model is een takenlijst. Werk jij al dagelijks met een takenlijst? Lees dan stap 2. Heb je nog geen takenlijst? Maak dan allereerst een takenlijst. Zo weet je namelijk voor jezelf welke taken je moet verrichten én welke taken je kunt plaatsen in het Eisenhower model.

Stap 2. Verdeel jouw taken 

Maak nu voor jezelf een schema van vier vakjes. De vakjes kun je als volgt inrichten:
  1.  Linksboven: dringend/belangrijk
  2. Rechtsboven: niet dringend/belangrijk
  3. Linksonder: dringend/ niet belangrijk
  4. Rechtsonder: niet dringen/niet belangrijk
Om een beter beeld te geven: 


Stap 3.Vul het Eisenhower model in

Deel je taken in op basis van urgentie. Ga voor jezelf na hoe belangrijk en/of dringend elke taak is. Zo weet je in een oogopslag aan welke taak je meteen moet beginnen (1), welke taak je vervolgens kunt gaan doen (2), welke taak je kan overlaten aan iemand anders (3) en welke taak je eigenlijk helemaal niet zou moeten doen (4).

Met het Eisenhower model heb je ook gelijk inzicht in taken waar je bijvoorbeeld wel tijd aan besteedt maar die je eigenlijk kan schrappen. Vlak vier wordt het meest onderschat. Maar door het invullen van deze vlak weet je vanaf nu welke taken je NIET meer moet uitvoeren.

In drie stappen heb je dus een helder overzicht om zo slimmer te kunnen werken. Het Eisenhower model is dus weer een handige timemanagement techniek die jou helpt om zo efficiënt mogelijk om te gaan met al jouw taken.

Vind op onderwerp