Werkgevend Nederland: verbeter je ‘candidate experience’

Werkzoekenden zijn alles behalve positief over hun sollicitatie-ervaringen.

Best schokkend als je er achter komt dat bijna 90 procent van de werkzoekenden niet altijd een reactie krijgt op een sollicitatie. Terwijl elk bedrijf strijdt om het verlenen van de beste service en persoonlijk contact ‘hoog in het vaandel’ heeft staan. Dan gaat er iets goed mis. Dat laat het onderzoek van Persgroep Employment Solutions naar de 'candidate experience' van ruim 1.000 werkzoekenden ons zien. Werkgevers in Nederland krijgen van de ondervraagde werkzoekenden gemiddeld een 5,4 (niet eens een studentenzesje) als cijfer voor het uitvoeren van sollicitatieprocedures. Ze zijn slecht te spreken over de manier waarop hun sollicitaties worden behandeld.

Waarom het cijfer 5,4?

De oorzaak van hun negatieve uiting is te wijten aan onpersoonlijk contact (lees: het idee een nummer te zijn). Als werkzoekenden al respons krijgen op een sollicitatie dan is het 40 procent een gevalletje gestandaardiseerd. De reacties vanuit de bedrijven worden door de sollicitanten ervaren als onprettig en slecht. De grote vraag blijft: welke moeite is het om de telefoon te pakken en toelichting te geven? Of in het geval van mail: de naam goed te schrijven en enkele details van de sollicitatie te benoemen. Het klopt niet dat een werkgever onpersoonlijk handelt naar de sollicitant terwijl deze de tijd en moeite neemt om een persoonlijke motivatie te sturen.

Slechte ervaring =  slechter imago

Een belangrijk inzicht voor de werkgevers in Nederland: 80 procent van de ondervraagde werkzoekenden geeft aan dat zij een negatieve sollicitatie-ervaring afrekenen op het imago van de organisatie. Zij deinzen er niet voor terug om een negatieve ervaring te delen met hun familie, vrienden en kennissen. Sterker nog: één derde van die tachtig procent beveelt een organisatie niet aan bij een negatieve ervaring en wil niet meer (ook in toekomstperspectief) voor het bedrijf werken. Dat is best pittig!

Hoger opgeleide (hbo en wo) werkzoekenden krijgen eerder reactie op hun sollicitaties en vaak ook leuker. Toch geven werkzoekenden met een wo-achtergrond de werkgevers gemiddeld een 5,2 als rapportcijfer voor hun hr-procedures. Lager dan het gemiddelde van mbo-werkzoekenden dat een 5.4 is. De vraag is hoe dat komt. Ouderen van 56 jaar en ouder zijn het minst te spreken over de manier waarop werkgevers met hun sollicitaties om gaan. Hun rapportcijfer is gemiddeld een 5,1. Zij ervaren een 'gap' in het contact met potentiële werkgevers.

Hoe kunnen we dit aanpakken?

Vrijwel iedereen van persoonlijke feedback voorzien is onmogelijk, zegt ook Suzanne Malsen (Business Analist van de Persgroep Employment Solutions). Zij proberen voor hun organisatie en onderliggende merken een competentietest van Harver uit. Daarin worden wetenschap en onderzoeksgegevens gecombineerd tot een zogenaamde Talentpitch. Door middel van gamification kan worden gemeten of de sollicitant voldoet aan de gevraagde competenties. Op die manier zouden sollicitanten beter kunnen inschatten wat er van hen wordt verwacht en of de baan wel echt bij ze past.

Andere oplossingen voor een prettigere procedure, zitten hem volgens HR-praktijk in het duidelijk uitleggen van het sollicitatieproces en up-to-date communicatie. 93 procent van de sollicitanten vindt het irritant als er onduidelijkheid bestaat over het doorlopen van de stappen. 90 procent geeft aan dat te lange sollicitatieformulieren absolute afknappers zijn. Over up-to-date communicatie: laat het de sollicitant weten als deze verschillende rondes moet doorlopen om aangenomen te worden en geef tijdig terugkoppeling. Ook als een sollicitant bij een ronde af valt, benader als werkgever de sollicitant dan op een persoonlijke en positieve manier. Zo voorkom je dat een afwijzing zich ombuigt naar een negatieve ervaring.

Tot slot: nodig kandidaten uit. Solliciteren wordt tegenwoordig vaak online opgelost door te communiceren via mailtjes, formulieren en profielberichten. Daardoor wordt een respons vanuit de werkgever vaak onpersoonlijker en negatiever opgevat dan dat het ‘live’ wordt medegedeeld. Sollicitanten krijgen in een persoonlijke ontmoeting op zijn minst een gevoel mee en dat is belangrijk om binding te houden met een bedrijf.

Kortom, de praktijk leert dat er veel winst te behalen valt in 'candidate experience'. Dit onderzoek geeft ons, wederom, aanleiding om De Werkstudent procedures onder de loep te nemen. Waar kunnen wij ons in verbeteren? Het wordt tijd dat werkgevend Nederland sollicitanten meer als ambassadeurs van hun organisatiemerk gaan zien. Dan kunnen we weer positiever praten!