5 tips om op te vallen bij recruiters via sociale media

Met 10,8 miljoen Nederlanders op Facebook en 4,4 miljoen op LinkedIn (bron: Newcom research) is het niet meer zo gek dat sociale media een onderdeel is geworden van het screeningsproces van recruiters. Naast dat sociale media een beter beeld geeft van iemands persoonlijkheid zijn het ook digitale cv’s, helemaal in het geval van LinkedIn.

Een slimme en professionele online presentatie van jou is dus essentieel geworden als het gaat om solliciteren. Je kan er mee opvallen, jouw kwaliteiten en interesses uitvergroten en dus jezelf onderscheiden van de rest.

Om het maximale uit jouw personal brand op sociale media te halen, geven wij jouw de volgende vijf tips:

#1 Publiceer

Vlog, blog, schrijf en reageer op nieuws dat aansluit op jouw interesses. Dat kan op jouw eigen kanalen of binnen online groepen (communities). Op die manier laat je aan recruiters zien dat jij een visie hebt op bepaalde onderwerpen en jij up-to-date bent als het gaat om de laatste ontwikkelingen. Content die jij deelt wordt trouwens goed geïndexeerd door Google dus als mensen jou googlen dan staan jouw publicaties tussen de zoekresultaten.

 #2 Participeer

Word actief lid van groepen in jouw vakgebied. Recruiters die ook in die groep zitten kunnen je dan makkelijker vinden. Daarnaast is het een prettige manier om gelijkgestemden te leren kennen. Leg vooral connecties aan met bedrijven die interessant voor jou zijn. Zo kan je ook sneller toehappen als er functies vrij komen binnen die organisaties en heb je een mooie binnenkomer als je solliciteert.

 #3 Onderhoud jouw profielen

Het beste is om zo’n drie tot vier keer per jaar jouw profielen te updaten. Waarom? Omdat het lastig is om achteraf aan te geven wat je in een jaar allemaal hebt gedaan/bereikt en daarmee de overige tijd onder de radar blijft. Door regelmatig updates te geven over mijlpalen, cursussen, bijzondere projecten en ervaringen trigger je anderen om jou te blijven volgen. Bepaal ook goed waar je wat op plaatst en met wie je het deelt. Zorg er voor dat buitenstaanders zakelijke updates van jou kunnen zien door niet al jouw profielen af te schermen. Anders ben je alsnog onvindbaar. Tegelijkertijd is het ook prettig om bepaalde kiekjes op bijvoorbeeld Instagram privé te houden dus stel dat gerust in.

 #4 Regel aanbevelingen

Een ander gedeelte waar recruiters zeker naar kijken, zijn aanbevelingen. Wat hebben oude en bestaande collega’s over jou geschreven? Een handje vol positieve woorden kunnen vaak de doorslag geven als je in een sollicitatieproces zit, maar zorgen er daarnaast ook voor dat jij een interessante kandidaat wordt. Bij minimaal drie aanbevelingen verschijn jij namelijk hoger in de zoekresultaten van Google als een recruiter iemand met jouw functie zoekt.

 #5 Vermeld jouw ideale baan

Als jij op zoek bent naar een nieuwe baan kan jij op LinkedIn een beschrijving van jouw ideale baan toevoegen bij de sectie werkervaring of samenvatting. Met bepaalde trefwoorden en selectie op branches kunnen recruiters jou vinden. Mocht een recruiter jouw profiel interessant vinden, is contact zo gelegd!