7 Personal branding tips

7 Personal branding tips

Personal branding is jezelf presenteren als een merk. Net als bij een merk kun je door middel van een sterke positionering (proberen te) beïnvloeden wat anderen over jou zeggen.

Jezelf beschouwen als een merk, is dat niet een beetje vreemd? Eigenlijk niet: met sociale netwerken als Linkedin, facebook, twitter en hyves ben je online bijna overal te vinden. Heb je ook een weblog of een eigen website dan is ben je nog meer vertegenwoordigd. Ook fysiek kom je natuurlijk regelmatig in aanraking met werkgevers of mensen die je verder kunnen helpen in je carrière.

Waarom zou je deze contactmomenten en kanalen niet volledig benutten om jezelf in de kijker te spelen? Met goede personal branding kun je sneller aan een baan komen of misschien wel klanten werven voor jouw eigen bedrijf. Je hebt invloed op wat er over jou te vinden is! Met personal branding zorg je ervoor dat mensen jou uiteindelijk zullen erkennen en herkennen als een expert op een bepaald gebied of iemand die een bepaalde behoefte kan vervullen (zoals bij een merk), of dit nu met jouw vaardigheden en kennis (je CV) is, of met een dienst doe of een product dat je aanbiedt.

Wat zijn de gouden regels van Personal Branding?

1. Wees consistent
De kracht van personal branding is herkenning. Een merk heeft een logo, jij bijvoorbeeld een professionele foto die je op al je social networks gebruikt. Denk ook aan een stevige elevatorpitch waarin je jezelf binnen enkele seconden kan ‘verkopen:’ wie ben jij en wat kan je? Houd een paar sterke slagzinnen gereed en pas die overal hetzelfde toe, ook online. Maak een visitekaartje waarop je benoemt wat je te bieden hebt. Gebruik ook overal dezelfde tone of voice, switch dus niet van heel formeel taalgebruik naar heel informeel taalgebruik.

2. Ken je kracht
Een merk positioneert zich door middel van USP’s (unique selling points). Als de vertegenwoordigers van Porsche van de daken zouden schreeuwen dat ze ook een geweldige familiewagen zijn, zou niemand dat geloofwaardig vinden. Dat komt omdat Porsche zich op een bepaalde doelgroep richt, zich in een luxesegment begeeft en hier zich bovendien sterk op profileert. De boodschap die je hier uit kunt halen is: kies je doelgroep en de kern van waar je goed in bent. Probeer niet alles te zijn, maar pik er een paar sterke eigenschappen uit die je over jezelf communiceert. Kies je niche, een speciale doelgroep waar andere zich niet of in mindere mate op richten. Voorbeeld: Twitteraar @Socialijs positioneert zich als de eerste twitterende ijscoman van Nederland. Of richt je bijvoorbeeld op een bepaalde behoefte: adviseur voor startende vrouwelijke ondernemers met een kind.

3. Wees oprecht
Wees jezelf, er zijn genoeg anderen,’ is het welbekende gezegde.
Er is niet vervelender dan mensen die zich voordoen als iemand die ze eigenlijk niet zijn of anderen tevergeefs nabootsen.

Zo werkt het ook met digitaal verkeer. Probeer aan een behoefte tegemoet te komen waar twintig anderen je nog niet voor geweest zijn. Kijk bijvoorbeeld naar onderlinge concurrentie tussen merken, wat biedt de één dat de ander niet biedt? Probeer op een authentieke manier te achterhalen wat echt jouw kracht is. Durf je mening te geven en ga interactie aan met mensen. Houd je verre van spamgedrag of automatische berichtgeving, daarmee voorkom je dat mensen denken dat je geen echt persoon bent of je ze iets wil aansmeren.

4. Voor wat, hoort wat
Roepen en schreeuwen naar mensen die niet naar je willen luisteren heeft natuurlijk absoluut geen zin. Vertrouwen en interesse bij een bepaalde doelgroep moet je, net als bij merken in feite, langzaam opbouwen. Laat mensen eerst zien wat je zoal voor hen kan betekenen of wat je weet. Begin niet gelijk met nemen (gunsten van mensen vragen, jouw aanbiedingen aanprijzen etc, belagen met e-mails), maar richt je op de ander: bied ze iets waarmee je tegelijkertijd laat zien dat je over bepaalde kwaliteiten beschikt. Bijvoorbeeld door het schrijven over relevante en actuele topics of het geven van onbetaald advies.

Rome werd niet in één dag gebouwd en je personal brand komt ook niet op deze manier tot stand. Onderhoud je netwerk, blijf regelmatig inhoud delen, draag bij aan discussies en houd dit vol. Dan zoeken mensen jou vanzelf op vanwege je kennis. Kortom: niet ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken, maar geven èn dan pas nemen!

5. Positiviteit werkt aanstekelijk
Wordt je ook altijd zo moe van die mensen die alleen maar zeuren? Bedenk je dan dat negativiteit ook niet bevorderlijk is voor je personal brand. Misschien denk je wel: negatieve publiciteit is ook publiciteit, maar dit gaat minder op als het zich op je eigen persoon richt. Probeer dus heel bewust positieve berichtgeving naar buiten te brengen over jezelf. Wees positief en optimistisch, niemand wil luisteren naar zeurpieten.

6. Denk aan je zichtbaarheid
Een merk wordt pas echt succesvol als het herkend wordt door mensen en ze weten waar het voor staat. Dat komt niet alleen door een sterke positionering, een herkenbare huisstijl, maar ook omdat ze op meerdere plekken met het merk in aanraking komen. Daar waar ze zijn, is het merk aanwezig. Zo is het bij personal branding ook belangrijk dat je op meerdere plekken vertegenwoordigd ben. Denk dus niet alleen aan social networks, maar bijvoorbeeld ook netwerkborrels waar mensen met dezelfde interesses samenkomen. Durf achter je computer vandaan te komen.

7. Open of gesloten?
Ben je bewust met personal branding bezig, bekijk dan ook welke netwerken je wel of niet wil 'afschermen'. Misschien wil je een heel zakelijke uitstraling hebben en is het daarom niet zo handig dat je persoonlijke foto’s op facebook voor iedereen openbaar te bekijken zijn. Bepaal je instellingen van zichtbare inhoud afhankelijk van je persoonlijke doelstellingen.

Vind op onderwerp