Hoe word je ontslagen door het gebruik van social-media?

Hoe word je ontslagen door het gebruik van social-media?
De rechter heeft het ontslag van een Blokkermedewerker goedgekeurd omdat deze zich diverse keren negatief had geuit over de werkgever op Facebook. Naast zaken als diefstal, agressie en ‘te laat komen’ zijn ‘uitlatingen in social media’ steeds vaker reden voor ontslag. Doordat privé en werk steeds meer door elkaar heen lopen, krijgen collega’s vaak inzicht in je privéleven wat ze zonder social-media nooit hadden gehad. Om nog maar te zwijgen over je direct leidinggevende. Wat moet je doen om een goede kans te maken op direct ontslag?

1 plaats negatieve berichten over je werk en/of leidinggevende.
Het is heel normaal dat je werkgever het web monitored op uitlatingen over zijn/haar bedrijf. Je valt duidelijk door de mand als je publiekelijk je huidige of toekomstige werkgever in diskrediet brengt zoals bij de befaamde ‘cisco-tweet’.

2 plaatsen / maken van foto’s
Bedrijven willen niet geassocieerd worden met aanstootgevende foto’s. Anderzijds hebben geportretteerden ook recht op hun privacy. Je kan met accountinstellingen wel voorkomen dat bepaalde foto’s niet door iedereen gezien worden.
Beter is het om dit helemaal niet te doen want wat eenmaal op het internet staat blijft over het algemeen op het internet.

3 belachelijk maken van producten / diensten / klanten
De manier waarop jij je geld verdient is uiteindelijk het verkopen van producten / diensten aan klanten. Als je op de een of andere manier deze belachelijk maakt zet je jezelf snel buiten spel. Ook je klanten zoeken regelmatig op internet en zullen niet snel gecharmeerd zijn van dergelijke uitingen. Deze DJ verwees via twitter zijn luisteraars door naar een ander radiostation als zijn nummers gedraaid werden.

4 plaats komisch bedoelde video’s over je collega’s
Sommige collega’s vragen er natuurlijk om, maar het is beter om deze niet in een video online te zetten. Ook niet als animatie met alledaagse voorbeelden uit werksituaties.

Concluderend is het eigenlijk vrij simpel: doe/zeg geen dingen die je ook niet rechtstreeks tegen je werkgever zou zeggen. Neem vervolgens die marge twee keer zo ruim want binnen de online wereld is er weinig speling voor begrippen als nuance of relativering.

Vind op onderwerp