Klantgerichtheid | Competentie

Klantgerichtheid | Competentie
De competentie Klantgerichtheid valt onder de categorie persoonlijke vaardigheden. De persoonlijke  vaardigheden waarover je beschikt bij klantgerichtheid zijn een verstandhouding opbouwen, informatie van de klant verkrijgen, toont duidelijk begrip voor de wensen en belangen van een klant.

Omschrijving Competentie Klantgerichtheid

Bij de competentie klantgerichtheid gaat het om het onderzoek doen naar de wensen en behoeften van de klant en vervolgens hiernaar te handelen. Door goed in te spelen op de klantbehoeftes en een hoge prioriteit te geven aan goede dienstverlening en klanttevredenheid kan er klantgericht gehandeld worden.

Gerelateerde woorden aan de competentie klantgerichtheid  zijn:

  • Consumentgericht
  • klantvriendelijk

Competentiegerichte vragen tijdens je sollicitatiegesprek bij de competentie klantgerichtheid:

  • Beschrijf een situatie waarin je meer service verleend hebt dan van je gevraagd werd. Waarom heb je dit gedaan? Wat was de reactie van de klant?
  • Lastige of onredelijke klanten komt iedereen tegen. Geef een voorbeeld van een situatie die je hebt meegemaakt. Wat heb je toen gedaan? Heb je de situatie/klacht kunnen oplossen? Wat was het resultaat? Zou je de volgende keer hetzelfde doen?
  • Zijn er klanten die altijd naar jou vragen? Waarom denk je dat de klant altijd naar jou vraagt? Hoe is die relatie tot stand gekomen?

Situaties die voor jezelf als herkenningspunt kunnen gelden waaruit blijkt dat over de competentie klantgerichtheid beschikt:De hieronder beschreven kernkwaliteiten en eigenschappen vallen onder de competentie klantgerichtheid:

  • Je ziet wat anderen voor hulp en diensten zouden willen ontvangen en bent bereid die te geven
  • je hebt interesse in de klant, kan goed luisteren en vraagt door totdat de onderliggende vraag naar boven komt
  • Je geeft een helder beeld van de ander van jou kan verwachten en vice versa
  • je informeert betrokken partijen over de voortgang en de komende fases in een/het proces
  • je laat zien door je lichaamshouding en taalgebruik dat je je betrokken voelt

Vind op onderwerp