Slim omgaan met voornemens? 5 tips

Slim omgaan met voornemens? 5 tips

2022 is van start gegaan. Bij een nieuw jaar horen ook goede voornemens. Hoe kun je hier slim mee omgaan? Én hoe houd je voornemens vol? 

In dit artikel uit de rubriek slimmer werken delen we vijf tips. Lees mee. 

Werkvoornemens
Aan het begin van het jaar kun je voornemens opstellen; een nieuw jaar met nieuwe ronde en nieuwe kansen. De welbekende voornemens zijn bijvoorbeeld meer bewegen, stoppen met roken of afvallen. 

Ook op werkgebied kun je bepaalde doelen voor ogen hebben. Denk aan het efficiënt indelen van jouw werktijd of zorgen voor een betere balans tussen werk en privé, vooral als je nog steeds veel thuiswerkt. Lees hier vier voorbeelden van goede werkvoornemens. 

Het opstellen van voornemens is de eerste stap, maar nu is het aan jou om jezelf hieraan te houden. In het begin ga je er met frisse moed tegenaan. Na verloop van tijd kan het zijn dat je jouw focus verliest. Én dit kan gebeuren, maar is natuurlijk niet het ideale resultaat. 

Met de volgende vijf tips houd je je goede voornemens vol: 

Tip 1. Begin klein 

Voor het opstellen van goede voornemens is het slim om klein te beginnen. Maak het voor jezelf niet te moeilijk maar begin stap voor stap. Stel jouw voornemens zo op dat je het kan volhouden. Je kunt ook langzaam opbouwen om er eerst aan te wennen. 

Zo kun je op werkgebied als voornemen hebben om vaker nee te zeggen tegen collega’s. Is dit een concreet doel? Nee, maar om klein te beginnen kun je ervan maken om eerst te leren één keer per week nee te zeggen. Dit kun je vervolgens gaan opbouwen. 

Tip 2. Wees realistisch

Stel voor jezelf niet al te veel voornemens op. Wees realistisch zodat het haalbaar blijft. Doe vooral niet alles tegelijk. Kies bijvoorbeeld twee doelen waar jij de focus op wil liggen en die je ook weer met elkaar kunt combineren. 

Wil jij beter omgaan met jouw werktijd? Neem dan als voornemen om gestructureerd aan de slag te gaan met een takenlijst en focus je alleen op deze taken. 

Loopt jouw werkdag vaak anders dan gepland? Plan bijvoorbeeld momenten in waar collega’s jou mogen storen of voor eventuele ad-hoc werkzaamheden. Op deze manier kun je jouw werktijd efficiënter indelen. 

Tip 3. Deel jouw voornemens

Houd je voornemens niet voor jezelf maar vertel je collega’s erover. Zo is iedereen ervan op de hoogte. Misschien ben je niet de enige op de werkvloer met goede voornemens. Samen kun je elkaar motiveren en stimuleren om het vol te houden.   

Het delen van jouw voornemens kan er ook voor zorgen dat je elkaar scherp houdt. Wil jij bijvoorbeeld een betere balans tussen werk en privé? Spreek met jouw collega’s af dat jullie werkdag stipt om vijf uur eindigt.  Zo leer je prioriteiten stellen en voer je belangrijkste taken als eerst uit om de werkdag op tijd af te kunnen sluiten.  

Tip 4. Houd de voortgang bij

Je wilt natuurlijk dat je je voornemen zo lang mogelijk volhoudt. Dit kun je controleren door het bij te houden. Zet bijvoorbeeld een kruis in jouw agenda of planning als je de werkdag op tijd hebt afgesloten of schrijf op als je nee hebt gezegd tegen een collega. 

Op deze manier houd je duidelijk overzicht voor jezelf. Ook kun je gelijk zien of de je goede kant op gaat en wanneer je eventueel moet bijschaken om jouw voornemen toch haalbaar te maken. 

Tip 5. Geef niet op 

Last but not least: geef niet op. Zit het even tegen? Probeer om de draad weer verder op te pakken. Houd in gedachte waar je het voor doet en waarom het belangrijk is om je goede voornemens vol te houden. 

Ga aan de slag met jouw voornemens en maak gebruik van bovenstaande tips. Wij wensen jou heel veel succes en dat het een mooi jaar mag worden. 

Heb jij als voornemen om een nieuwe baan te zoeken? Bekijk onze vacaturepagina en wie weet zit jouw ideale baan ertussen. 

Vind op onderwerp