Sollicitatietrends 2016

Sollicitatietrends 2016

Sollicitatietrends 2016

Een nieuw jaar, nieuwe kansen, nieuwe ontwikkelingen. De concurrentie op de arbeidsmarkt is hoog. Blijf op de hoogte van sollicitatietrends en haal er je voordeel uit!


De sollicitatietrends zijn natuurlijk verschillend per branche en functie.
Wij hebben de verwachte 'algemene' sollicitatietrends van 2016, belangrijk voor jou als werkzoekende, op een rij gezet.

Onze visie op de sollicitatietrends van 2016

1. Video solliciteren wordt populairder
2. Flexibilisering arbeidsmarkt
3. Je verkoopbrochure, je CV
4. Vindbaarheid nog belangrijker
5. Voorselectie met online tools

1. Video solliciteren wordt populairder

64% van al het online verkeer bestaat uit online video's. Video recruitment zagen we in 2015 veelal voorbij komen ter introductie van een bedrijfscultuur, de werksfeer en medewerkers aan het woord om jou als werkzoekende een goed beeld te geven van de organisatie.

Video sollicitaties in de vorm van pitches en gesprekken zijn door een aantal organisaties al optimaal gebruikt, maar in 2016 wordt video naar waarschijnlijkheid nog belangrijker. Meer video effort vanuit kandidaten. Van een video pitch ter aanvulling van de sollicitatiebrief tot een video gesprek ter kennismaking. Ook werkzoekenden die een video op Youtube zetten ter kennismaking en introductie van zichzelf gaan we in 2016 veel meer zien.

Kennismaking

De eerste kennismaking zal steeds vaker plaatsvinden via een online video gesprek. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een laptop, tablet of telefoon met een camera. De eerste kennismaking via video scheelt tijd voor  beide partijen. Daarnaast hebben zowel de werkgever als de werkzoekende direct een eerste indruk van elkaar.

Video Pitch

De video pitch is je elevator pitch uitgedrukt in videomateriaal. De manier om jezelf te verkopen, je enthousiasme te tonen en direct een goede indruk achter te laten bij je toekomstige werkgever. De video pitch zal naar onze verwachting steeds vaker gevraagd worden ter aanvulling op je motivatiebrief.

De drempel om jezelf te filmen wordt steeds lager en de mogelijkheden om een eigen video up te loaden steeds makkelijker. Video's kunnen bijvoorbeeld via Whatsapp verstuurd worden naar recruiters. Video sollicitaties besparen zowel tijd voor de werkzoekende als de organisaties. Wij verwachten een flinke stijging in de vraag naar video sollicitaties in 2016 vanuit organisaties. Ook werkzoekenden gaan naar verwachting vaker gebruik maken van een (ongevraagde) video sollicitatie om op te vallen tussen de massa.

2. Flexibilisering arbeidsmarkt

Het aantal banen voor uitzendkrachten, oproepkrachten en freelancers is sterk toegenomen in vergelijking met vaste banen. Naar verwachting blijft dit toenemen in 2016. Vaste contracten zie je steeds meer verdwijnen. Tijdelijke opdrachten worden uitgezet om in te spelen op de behoeften op korte termijn. Voor jou als werkzoekende de ultieme kans voor een kijkje in de keuken bij verschillende organisaties, snel veel verschillende ervaring op te doen en te ontdekken welke baan bij je past.

ZZPer?

Veel tijdelijke opdrachten worden ingevuld door freelancers. Steeds meer werkzoekenden kiezen voor een loopbaan als zelfstandig professional, uit nood dan wel uit kracht. Het aandeel zzp’ers in de werkzame beroepsbevolking stijgt in de toekomst hoogstwaarschijnlijk verder. Tot en met 2030 zullen er naar verwachting ongeveer 140 duizend zzp’ers bijkomen in Nederland. Zo zal het aantal ZZP'ers naar verwachting ook in 2016 stijgen. Houd er rekening mee dat deze ontwikkeling branche afhankelijk is.

3. Je verkoopbrochure, Je CV

In 2015 werd het aanpassen van je CV per sollicitatie al belangrijker. Onze verwachting is dat de versmelting van het CV met de motivatiebrief steeds verder zichtbaar zal worden. Belangrijke eigenschappen en behaalde resultaten in relatie tot je toekomstige werkgever en de functie benoemen in je CV wordt een must. Je LinkedIn is vervolgens een gedetailleerder overzicht van je opgedane werkervaring. Check de tips voor het aanpassen van je CV per vacature.

4. Vindbaarheid nog belangrijker

Anno 2016, is (bijna) iedereen online. Organisaties werven ondanks de vele reacties op vacatures ook veelal zelf. Recruiters zoeken overal op het web naar geschikte kandidaten. Steeds vaker is LinkedIn een belangrijk onderdeel van de werving naar geschikte kandidaten. Cultural-fit wordt steeds belangrijker bij deze zoektocht. Als persoon moet je bij de organisatie passen. Je vindbaarheid op het web moet hierop aansluiten.

De verwachting is dat LinkedIn een nog grotere rol gaat spelen bij de werving van talenten. Waarom is dit belangrijk voor jou als werkzoekende?
Als werkzoekende is het een must dat je 'vindbaar' bent voor interessante toekomstige werkgevers. Vindbaar voor de juiste openstaande vacatures en bedrijven, voor de vacatures die optimaal aansluiten bij jouw werkervaring, persoonlijkheid en behaalde resultaten.

Veelal worden ook passieve kandidaten benaderd. Dus heb jij al een baan en ben je niet zozeer op zoek, kan je zomaar benaderd worden door een recruiter met een interessant aanbod.

5. Voorselectie met online testtools

kennis- en vaardigheden testen zijn je vast niet onbekend. Veelal worden deze al door bedrijven ingezet bij de werving van kandidaten. Cultural-fit wordt nog belangrijker. Niet alleen je vaardigheden, maar jij als persoon bent belangrijk. Pas jij binnen de cultuur van de organisatie? En ben jij die specialist die je zegt dat je bent? In 2016 verwachten wij een verdere doorslag met deze specifieke online testtools. Van persoonlijkheidstesten tot testen in specifieke vakgebieden. Sqillzer wordt bijvoorbeeld al gebruikt om online marketing specialisten te testen op kennis en toepassingsvaardigheden.

2016, creatief en slim solliciteren

Meer kansen en meer dynamiek bij het solliciteren.
De toegang tot (online) kanalen is onbeperkt. De vrijheid en creativiteit die gebruikt kan worden bij het zoeken en vinden van een geschikte baan wordt steeds groter. Dat maakt het solliciteren niet per definitie makkelijker. Tijd investeren, inspelen op ontwikkelingen en zorgen dat je opvalt in de massa is belangrijk voor het  vinden van jouw nieuwe baan. Een goede eerste indruk achterlaten wordt steeds eenvoudiger.

Start met solliciteren!
Of wil je
Sparren over je mogelijkheden?
Heb je vragen, valkuilen of wil je gewoon iets delen? Spar met ons over hoe jij het best kunt inspelen op de bovengenoemde trends!

Vind op onderwerp