Wat doet een klantenservice medewerker?

Wat doet een klantenservice medewerker?

Een goede klantenservice is van belang om klanten tevreden te stellen. De klant is koning en moet te allen tijde centraal staan. Klantenservice medewerkers spelen hierin een belangrijke rol. Maar wat is een klantenservice medewerker? Én wat doet een klantenservice medewerker precies? We lichten het toe. 

Wat is een klantenservice medewerker? 
Een klantenservice medewerker staat klaar voor elke klant en helpt bij problemen, klachten of vragen. Bijvoorbeeld door het bieden van een passende oplossing bij een probleem, het noteren van een klacht of het geven van antwoord op een vraag. 

Tegenwoordig is de functie van klantenservice medewerker breed. Je staat niet alleen telefonisch klanten te woord. Dit kan ook via de mail, WhatsApp, online chat of social media. Bij elke interactie met de klant, ongeacht via welk kanaal, staat servicegericht op nummer één. 

Als klantenservice medewerker zorg je ervoor dat je de klant zo goed mogelijk van dienst bent. Aan jou de taak om echt te luisteren naar de klant. Het is belangrijk dat de klant zich gehoord voelt. Jij bent hét aanspreekpunt en voor jou is het bieden van service niet meer dan normaal. 

Werkzaamheden klantenservice medewerker
Over het algemeen bestaan de werkzaamheden als klantenservice medewerker o.a. uit: 
  • Informatie geven aan klanten
  • Klanten telefonisch te woord staan 
  • E-mails beantwoorden en archiveren 
  • Vragen beantwoorden via webcare 
  • Klachten registreren en afhandelen
  • Problemen oplossen en passende service bieden
  • Klanten doorverwijzen wanneer je zelf niet kunt helpen
Eigenschappen klantenservice medewerker 
Voor de meeste vacatures van klantenservice medewerker heb je geen specifieke opleiding nodig. 
Het is afhankelijk van de functie of ervaring vereist is. Als klantenservice medewerker is het wel van belang dat je beschikt over de volgende eigenschappen als: 
•    Servicegericht;
•    Klantvriendelijk;
•    Communicatief vaardig; 
•    Inlevingsvermogen;
•    Oplossingsgericht. 

Verder is een goede klantenservice medewerker geduldig, persoonlijk en accuraat. Ook is het belangrijk om geduld te hebben en respect te tonen. Dit zijn ook wel de vijf belangrijkste kernelementen van een klantenservice medewerker. 

Werkveld klantenservice medewerker 
Je kunt als klantenservice medewerker werkzaam zijn bij diverse bedrijven. Denk aan groothandels, retail bedrijven of banken, verzekeraars en energieleveranciers. 

De Werkstudent zoekt ook regelmatig klantenservice medewerkers voor verschillende opdrachtgevers in groot Amsterdam. Lijkt het jou nu leuk om aan de slag te gaan als klantenservice medewerker? Bekijk onze klantenservice medewerker vacatures of neem contact met ons op. 


Vind op onderwerp

KLANTENSERVICE MEDEWERKER WERKZAAMHEDEN